خوراکی های مضر در دوران بارداری

9 خوراکی مضر در بارداری که باید از خوردن آن پرهیز کنید

بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن می شوند. خانم های باردار برای سازگاری با این شرایط باید عادات غذایی خود را تنظیم کنند. رژیم غذایی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند بر سلامت زن باردار و کودک آن تأثیر بگذارد. شناسایی خوراکی مضر در بارداری شامل صدف خام و تخم مرغ های نپخته اهمیت زیادی دارد.

داشتن رژیم سالم در بارداری ضروری است. اما غذاهایی وجود دارد که زنان باردار باید از خوردن آن پرهیز کنند. بسیاری از افراد از خطرات ناشی از خوردن ماهی با جیوه بالا یا گوشت خام آگاه هستند ، اما غذاهای وجود دارد که انتظار نمی رود باعث بروز مشکلات احتمالی در دوران بارداری شوند.

بارداری روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و ممکن است بعضی از خانم ها را در معرض ابتلا به عفونت ها قرار دهد. بسیاری از غذاها حاوی باکتری یا میکروب هایی هستند که ممکن است در دوران بارداری مشکل ایجاد کنند. حتی در مواردی که زن باردار بیمار نباشد ، برخی از این میکروبها ممکن است هنوز هم روی جنین تأثیر بگذارد.

۱- ماهی های خاص

اگرچه بسیاری از افراد ماهی را منبع خوب و پاک پروتئین و مواد مغذی مانند اسیدهای چرب می دانند ، اما نوع ماهی که فرد باردار می خورد بسیار مهم است.

بعضی از ماهی ها دارای مقدار زیادی جیوه هستند ، که بسیار سمی است و می تواند باعث مشکلاتی هم برای فرد باردار و هم برای جنین شود.

طبق سازمان بهداشت ، سلامت و خدمات انسانی آمریکا (USDHHS) ، زنان باردار باید از خوردن ماهی های زیر خودداری كنند:

  • ماهی تن بزرگ چشم
  • مارلین
  • اره ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی
  • کوسه ماهی
  • ماهی نارنجی دریایی

آنها همچنین توصیه می كنند كه از خوردن ماهی های خام یا پخته نشده ، مانند سوشی یا ساشیمی یک خوراکی مضر در بارداری است که باید از خوردن آن خودداری كنید. ماهی پخته نشده ممکن است حاوی انگل یا باکتری مضر باشد. تمام ماهی ها در دمای ۱۴۵ درجه فارنهایت بپزید.

سوشی یک خوراکی مضر در بارداری

با این حال ، خوردن بسیاری از ماهی ها در حین بارداری بی خطر هستند. همانطور که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه کرده است ، برخی از ماهی ها دارای جیوه کمتری هستند ، از جمله:

  • ماهی کولی
  • ساردین
  • شاه ماهی
  • گربه ماهی
  • سفره ماهی
  • ماهی سالمون
  • کنسرو ماهی تن
  • تیلا پیلا

این نوع ماهی می تواند به تأمین مواد مغذی مفید کمک کند ، و FDA توصیه می کند هر هفته دو تا سه وعده از این ماهی میل کنید.

۲- الکل یک خوراکی مضر بارداری

اگرچه ممکن است برخی افراد فکر کنند که در دوران بارداری می توانند مقادیر کمی الکل بنوشند ، اما سطح اطمینانی برای مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تاکید دارند که هرگونه الکل موجود در خون مادر از طریق بند ناف به جنین منتقل می شود. این ممکن است باعث طیف وسیعی از مسائل رشد جسمی یا روحی شود. بیشتر پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که از مصرف الکل که یک خوراکی مضر در بارداری است , خودداری کنند.

۳- صدف خام یک خوراکی مضر در بارداری

درحین بارداری بهتر است از خوردن تمام غذاهای دریایی خام به ویژه صدف خام پرهیزکنید به دلیل اینکه یک خوراکی مضر در بارداری است. وب سایت ایمنی مواد غذایی USDHHS خاطرنشان می کند که صدف خام مانند خرچنگ و حلزون ممکن است منبع بالقوه باکتری های ویبریو باشد که می تواند باعث وبا و سایر عفونت ها شود. تمام صدف ها باید در ۱۴۵ درجه فارنهایت طبخ شوند.

این عفونت ها ممکن است باعث از بین رفتن آب و الکترولیت موجود در بدن شود ، که بسیار خطرناک است. آنها همچنین ممکن است باعث ایجاد تغییر در سیستم ایمنی بدن شوند که سلامت کودک را در معرض خطر قرار می دهد.

یک مطالعه در ژورنال بین المللی بیماریهای عفونی گزارش می دهد که بین تغییرات غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری و رشد ضعیف جنین ، تولد زودرس و پره اکلامپسی ارتباط وجود دارد.

۴- سبزیجات و جوانه های خام یا نپخته

سبزیجات و جوانه ها به طور کلی مواد غذایی خوبی برای اضافه شدن به رژیم غذایی هستند زیرا حاوی مقادیر زیادی فیبر و مواد مغذی هستند. با این حال ، برخی از سبزیجات یا جوانه ها ممکن است حاوی باکتری هایی مانند سالمونلا یا E. coli باشند که می توانند باعث عفونت شوند و یک خوراکی مضر در بارداری است.

سبزیجات مضر در بارداری

یک مطالعه در میکروبیولوژی و عفونت بالینی نشان داد که یکی ازرایج ترین عفونت های باکتریایی خون ، E. coli است ، که در دوران بارداری بسیار کشنده هستند. اجتناب از E. coli در حین بارداری ضروری است.

CDC خاطرنشان كرد كه عفونت هاي E. coli به سختي قابل شناسايي هستند زيرا مي توانند از منابع مختلف بدست آیند.
عفونت باکتری E. coli می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند ، از جمله مسمومیت غذایی ، عفونت ادراری و بیماری های تنفسی.

حدود ۲۰ درصد از عفونت های E. coli ناشی از غذاهای آلوده است که ممکن است شامل سبزیجات و جوانه ها باشد.

از خوردن جوانه های خام یا پخته نشده که یک خوراکی مضر در بارداری است, خودداری کنید ، مانند:

  • لوبیا
  • یونجه
  • شبدر
  • تربچه

همیشه از جوانه های تازه استفاده کنید و قبل از خوردن آنها را کاملا بپزید.

USDHHS همچنین نسبت به خوردن سالادهای تهیه شده در فروشگاه اینترنتی هشدار می دهد. اگر سالاد دارای محتویاتی باشد که حاوی باکتری هایی مانند ژامبون ، مرغ یا غذاهای دریایی است احتیاط کنید.

مرکز خرید گن بارداری و سوتین شیردهی

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

۵- تخم مرغ های خام یا پخته نشده خوراکی مضر در بارداری

تخم مرغ منبع ساده ای از پروتئین و مواد مغذی است ، اما تخم مرغ های پخته یا خام ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشند. CDC خاطرنشان می کند که یک عفونت سالمونلا به طور معمول حدود یک هفته دوام دارد ، اگرچه ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها در معرض خطر است و کودکان خردسال جدی تر باشد.

زنان باردار می توانند با دوری از تخم مرغ های خام یا پخته نشده از بروز عفونت جلوگیری کنند ، مانند:

  • تخم مرغ آب پز یا سرخ شده با زرده عسلی
  • تخم مرغ املت شده سبک
  • سس سالاد که حاوی تخم مرغ است مانند سس سزار
  • تیرامیسو
  • مخلوط زرده تخم مرغ و شیر
  • بستنی صنعتی یا خانگی
  • خمیر کیک
  • خمیر کوکی
  • سس هلندی

هنگام خرید تخم مرغ ، تخم مرغ پاستوریزه را انتخاب کنید. فرآیند پاستوریزاسیون تمام باکتری های موجود در تخم مرغ را از بین می برد و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. همیشه برچسب های محصولات خریداری شده در فروشگاه حاوی تخم مرغ را بررسی کنید تا پاستوریزاسیون آن مطمئن شوید. تمام تخم مرغ ها و محصولات حاوی تخم مرغ را تا ۱۶۰ فارنهایت بپزید.

۶- پنیر نرم

انواع مختلفی از پنیرها حاوی باکتری های مفیدی هستند، اما برخی از آنها حاوی باکتری های مضر نیز هستند و یک خوراکی مضر در بارداری است. USDHHS توصیه می کند که زنان باردار از پنیرهای نرم تولید شده از شیرهای غیر پاستوریزه دوری کنند مانند: پنیر فتا , پنیر بری , پنیر نرم فرانسوی و …

پنیر نرم یک خوراکی مضر در بارداری

پنیر نرم ممکن است حاوی باکتری های مضر مانند لیستریا یا E. coli باشد. خوردن پنیر سوئیسی یا چدار ، بی خطرتر است. حتی پنیر پاستوریزه انتخاب بهتری است ، بنابراین برای اطمینان از تهیه پنیر از شیر پاستوریزه ، برچسب آن را بررسی کنید.

۷- کافئین

در حالی که برخی افراد می توانند از نوشیدن مقدار کمی کافئین در دوران بارداری لذت ببرند ، پزشکان اغلب توصیه می کنند که زنان باردار به طور کامل از آن اجتناب کنند زیرا کافئین می تواند به جنین منتقل شود و جنین قادر به تجزیه کافئین نیست ، و این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین یک خوراکی مضر در بارداری است.
در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در منبع معتبر سلامت تغذیه عمومی ، نشان داد زنان بارداری که مقادیر بیشتری کافئین مصرف کنند ، ممکن است بارداری آنها در خطر بیفتد ، اگرچه این تحقیقات هنوز بی نتیجه است .

۸- شیر یا آب میوه های پاستوریزه نشده خوراکی مضر در بارداری

USDHHS به زنان باردار توصیه می کند که از مصرف شیر و آب میوه پاستوریزه نشده خودداری کنید.
شیر پاستوریزه نشده ممکن است حاوی E. coli ، لیستریا یا سالمونلا باشد.این باکتری ها می توانند در زنان باردار عفونت شدید ایجاد کنند ، به خصوص اگر سیستم ایمنی بدن آنها از قبل مشکل داشته باشد. همیشه شیر پاستوریزه بنوشید و برچسب های هر غذای حاوی شیر را بررسی کنید که پاستوریزه بودن آن را تایید کند.
آب میوه پاستوریزه نشده ممکن است منبع E. coli باشد. از نوشیدن آب میوه های تازه از جمله آب پرتقال یا سیب خودداری کنید. آبمیوه پاستوریزه نشده را حداقل ۱ دقیقه بجوشانید که باکتری های آن از بین بروند.

۹- گوشت های پخته نشده

برخی از گوشت ها می توانند حاوی باکتری های خطرناکی مانند لیستریا باشد. به گفته منبع CDC ، عفونت های لیستریا ممکن است برای زنان باردار و نوزادان خطرناک باشد. لیستریا همچنین می تواند منجر به سقط جنین شود. بنابراین گوشت پخته نشده یک خوراکی مضر در بارداری محسوب می شود.

گوشت های نپخته در بارداری

برای جلوگیری از عفونت های لیستریا باید گوشت در دمای ۱۶۵ درجه فارنهایت پخته شود. بنابراین در دوران بارداری بهتر است از مصرف کالباس و سوسیس پپرونی دوری شود.

اگرچه در دوران بارداری محدودیت هایی در رژیم غذایی وجود دارد ، اما این محدودیت ها به سلامت مادر و کودک کمک می کند.

از آنجا که بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن می شود ، پزشکان ممکن است رژیم غذایی فردی را توصیه کنند.

با همکاری با پزشک یا متخصص تغذیه ، اکثر افراد می توانند یک برنامه غذایی بیابند که به آنها کمک می کند از غذاهای مشکل ساز در دوران بارداری دوری کنند.

source : Top 9 foods to avoid during pregnancy