حتما بخوانید : راه های درمان واریس

حدودا ۲۰% افراد از رگهای واریسی در نقاط مختلف بدن مثل واریس پا رنج می برند. برای درمان واریس روش های پزشکی بسیاری وجود دارد ولی برخی از افراد درمان خانگی واریس را ترجیح می دهند. در این مقاله ۱۰ راهکار خانگی برای کاهش علائم واریس ارائه شده است.

واریس چیست ؟

رگ های واریسی به رنگ بنفش یا آبی تیره هستند که در نزدیکی سطح پوست به وجود می آیند. واریس هنگامی به وجود می آید که دریچه های رگ ها ضعیف شوند و مانع جریان خون به سمت بالا و قلب می شوند. دریچه رگ ها در صورت آسیب دیدن باعث تجمع خون در رگ ها می شوند. این امر به رگ ها فشار وارد می کند و باعث بزرگ شدن آنها و ایجاد رگهای پیچیده و متورم می شوند.

علایم واریس

رگ هایی واریسی با داشتن رنگ آبی تیره و بنفش ممکن است برای فرد آزاردهنده باشند. علائم واریس شامل موارد زیر است:

علائم واریس پا

  • احساس سوزش یا درد در پاها
  • احساس سنگینی در پاها
  • گرفتگی عضلات که در شب شدت بیشتری دارد.
  • تورم پاها و مچ پا
  • پوستی خشک یا خارش دار که در ناحیه رگ های واریسی نازکتر به نظر می رسند.

۱۰ راهکار برای درمان خانگی واریس

اگر فردی به واریس مبتلا باشد ، راهکارهای خانگی ارائه شده در زیر می تواند در بهبود شرایط و کاهش علایم واریس به آن کمک کند. درمان خانگی واریس عبارتند از :

۱- ورزش برای واریس

ورزش منظم باعث تحریک گردش خون می شود بنابراین می تواند در بهبود جریان خون و حرکت آن به سمت قلب موثر باشد. همچنین ورزش می تواند باعث تنظیم فشار خون شود که یکی از عامل های اصلی به وجود آمدن واریس به شمار می رود.

ورزش برای واریس

ورزش های کم برخورد ( low impact ) به عضله ساق پا کمک می کند که بدون فشار اضافه ای حرکت کند. این ورزش ها عبارتند از :

  • شنا كردن
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواري
  • یوگا

۲- پوشیدن جوراب های واریس

جوراب فشاری یا واریس در اکثر داروخانه ها وجود دارد و با اعمال فشاری استاندارد بر پاها می تواند به عضلات و رگها کمک کند که خون را به سمت قلب حرکت دهند.

یک مطالعه از سال ۲۰۱۸ نشان داد در افرادی که از جوراب های واریس بالای زانو با کلاس فشاری ۱۸ تا ۲۱ میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کرده اند ، در آنها درد و تورم ناشی از واریس به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

۳- تغییر رژیم غذایی برای درمان خانگی واریس

غذاهای سرشار از پتاسیم مانند بادام و پسته می توانند با کاهش احتباس آب در بدن به بهبود رگهای واریس کمک کنند.

غذاهای نمکی یا سرشار از سدیم می توانند باعث احتباس آب در بدن شوند ، در حالی که مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند.

غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از:

  • مغز بادام و پسته
  • عدس و لوبیای سفید
  • سیب زمینی
  • سبزیجات برگ دار
  • برخی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن

غذاهای دارای فیبر به حرکت غذا در روده کمک می کنند و از یبوست جلوگیری می کنند. این امر بسیار مهم است زیرا داشتن یبوست می تواند باعث تشدید آسیب دریچه های رگها شود و وضعیت آنها را بدتر کنند.

غذاهایی که فیبر زیادی دارند عبارتند از:

  • آجیل و حبوبات
  • جو ، گندم ، و بذر کتان
  • غذاهایی با غلات کامل

احتمال مبتلا شدن به واریس در افرادی که دارای اضافه وزن هستند, بیشتر است. بنابراین کاهش وزن اضافی می تواند فشار روی رگ ها را کاهش داده و باعث کاهش ورم پا و ناراحتی شود.

۴- برای بهبود واریس فلاونوئید بیشتری مصرف کنید.

مصرف غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند می توانند در بهبود علائم واریس و کاهش آنها موثر باشند. فلاونوئیدها باعث بهبود گردش خون می شوند در نتیجه احتمال جمع شدن خون در رگ ها بسیار کمتر است. آنها همچنین به کاهش فشار خون در عروق کمک می کنند و می توانند باعث بهبود جریان خون در رگ شوند ، همه این موارد باعث بهبود و درمان واریس می شود.

غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند عبارتند از:

  • سبزیجات ، از جمله پیاز ، فلفل دلمه ای ، اسفناج و کلم بروکلی
  • میوه هایی مانند مرکبات , انگور ، گیلاس ، سیب و زغال اخته
  • کاکائو
  • سیر

۵. داروهای گیاهی برای درمان خانگی واریس

طبق گفته مؤسسه ملی HealthTrusted Source ، مصرف عصاره دانه انگور یا روغن هسته انگور به صورت خوراکی می تواند در کاهش ورم پاها و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی موثر باشد ، اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد.

درمان خانگی واریس با داروهای گیاهی

البته لازم بذکر است فردی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند نباید از عصاره دانه انگور به عنوان یک مکمل رژیم غذایی استفاده کند ، زیرا می تواند با دارو تداخل داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد.

۶- از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری کنید.

پوشیدن لباس های خیلی تنگ می تواند جریان خون را محدود کند. فرد می تواند با پوشیدن لباسهای گشاد که باعث خونرسانی بهتر به اندام تحتانی می شود ، باعث بهبود گردش خون شود.حتی پوشیدن کفش های راحتی به جای کفش های پاشنه بلند به بهبود علائم واریس پا کمک زیادی می کند.

۷- بالا نگه داشتن پاها برای بهبود واریس

بالا نگه داشتن پاها ، در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر از آن ، به بهبود گردش خون کمک می کند. این باعث کاهش فشار در رگهای ساق پا می شود و گرانش به شما کمک می کند تا خون یکنواخت به قلب برگردد. اگر قرار باشد برای مدت طولانی برای کار یا استراحت بنشیند ، بهتر است پاهای خود را بالا نگه دارید.

بالا نگه داشتن پاها برای بهبود واریس

۸- استفاده از ماساژ برای درمان خانگی واریس

ماساژ آرام قسمت های آسیب دیده ( اطراف رگهای واریسی ) می تواند به گردش خون در رگ ها کمک کند. برای اثربخشی بهتر فرد می تواند از روغن های مخصوص ماساژ یا مرطوب کننده استفاده کند. از فشار مستقیم روی رگها خودداری کنید زیرا ممکن است به بافتهای شکننده آسیب برساند.

۹- برای بهبود واریس تحرک داشته باشید.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. اگر شخص مجبور باشد برای مدت طولانی بنشیند ، برای جریان یکنواخت خون در رگ ها باید مرتبا موقعیت خود را تغییر دهد و حرکت داشته باشد.

انداختن پاها رو هم در هنگام نشستن می تواند جریان خون در پاها را محدود کند و گردش خون در پاها را دچار مشکل کند.

۱۰- عصاره های گیاهی برای درمان خانگی واریس

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان داد که عصاره شاه بلوط اسب می تواند در تقویت دیواره رگ ها موثر باشد و باعث کاهش درد و ورم پا شود. همچنین می تواند از خارش و سنگینی پا در افرادی که به بیماری مزمن وریدی مبتلا هستند جلوگیری کند.

عصاره شاه بلوط اسب برای درمان خانگی واریس

در سال ۲۰۱۰ مطالعات نشان دادند که عصاره درخت کاج دریایی می تواند در کاهش ورم پا در بیمارانی که مبتلا به واریس هستند موثر باشد.

البته لازم بذکر است که عصاره های گیاهی و روغنهای اساسی باید قبل از استفاده موضعی در روغن های حامل رقیق شوند یا در دستگاه پخش کننده آروماتراپی استفاده شوند.

درمان های پزشکی واریس

در صورتی که درمان های خانگی برای بهبود علائم واریس موثر نباشد یا باعث ناراحتی شدید فرد شود ، درمان های پزشکی نیز برای درمان واریس بهترین گزینه است. پزشک می تواند موارد زیر را تجویز کند:

درمان های پزشکی واریس

  • فرکانس رادیویی داخل وریدی : در فرکانس رادیویی داخل وریدی یا تخریب رادیوفرکانسی برای از بین بردن رگ های واریسی از انرژی رادیویی استفاده می شود. در این روش یک لوله باریک به نام کاتتر وارد رگ شده و با استفاده از امواج رادیویی به رگ آسیب دیده گرما داده می شود و سپس رگ بسته و از بین می رود و خون به رگ های سالم منتقل می شود.
  • فلبکتومی سرپایی برای درمان قطعی واریس : در این روش پزشک پوست را سوراخ می کند و رگ های واریسی از طریق شکاف های کوچک برداشته می شود. بعد از عمل جای زخم از بین می رود.
  •  اسکلروتراپی یا روش تزریقی : در این روش از فوم مخصوصی برای بستن رگها و کوچک شدن آنها استفاده می شود. برخی از رگ های آسیب دیده ممکن است با یک بار تزریق از بین نروند.
  • بستن و جدا کردن : در این روش ، واریس به صورت جراحی برداشته می شود.
  • استفاده از لیزر برای درمان واریس : در این روش لیزر بر روی رگ های آسیب دیده تابیده می شود و باعث می شود رگ ها به مرور محو و ناپدید شوند.
  • جراحی اندوسکوپی رگ ها : در طی این عمل جراحی ، یک دوربین فیلمبرداری ریز در پا قرار داده شده می شود تا جراح بهتر بتواند بهتر ببیند. برداشتن رگها از طریق یک سری برش های کوچک صورت می گیرد.

source : Home remedies for varicose veins

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *