غدد لنفاوی گردن

غدد لنفاوی غده های کوچک لوبیا شکلی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند ، از جمله ناحیه سر و گردن. آنها غالباً اولین مکانی هستند که سلولهای سرطانی هنگام جدا شدن از تومور بدخیم به آن سرایت می کنند.

عمل غدد لنفاوی گردن

غدد لنفاوی گردن

عمل برداشتن غدد لنفاوی در گردن ، کالبد شکافی گردن ( neck dissection ) نامیده می شود. جراحان معمولا برای همه افراد عمل غدد لنفاوی گردن را انجام نمی دهند زیرا این امر می تواند عوارض جانبی طولانی مدتی داشته باشد.

علت عمل غدد لنفاوی گردن

دلیل درآوردن غدد لنفاوی گردن می تواند به دلایل زیر باشد ؟

عمل برداشتن غدد لنفاوی گردن

طبق تشخیص جراح عمل برداشتن غدد لنفاوی در دو حالت زیر انجام می شود :

۱- قبل از عمل جراح می داند که سرطان در غدد لنفاوی وجود دارد. در این حالت عمل جراحی  غدد لنفاوی انجام می شود و سرطان برطرف می شود.

۲- قبل از عمل، جراح غدد لنفاوی نمی داند که سلول های سرطانی در غدد لنفاوی شما وجود دارد یا خیر. در این حالت ، جراح به شما پیشنهاد می کند غدد لنفاوی نزدیک به سرطان را بردارد. آنها گره ها را به آزمایشگاه می فرستند تا سلول های سرطانی را بررسی کنند.

حتما بخوانید : بررسی گره های لنفاوی نگهبان با رادیواکتیو 

اگر سرطان در غدد لنفاوی وجود داشته باشد ، برای برداشتن بیشتر گره ها نیاز به عمل جراحی وسیع تری خواهد بود. یا ممکن است برای ناحیه گردن رادیوتراپی انجام شود. در فیلم زیر تشخیص سرطان در گره های لنفاوی زیر بغل در سرطان سینه است.

انواع مختلف عمل برداشتن غدد لنفاوی گردن

برای برداشتن غدد لنفاوی گردن روش های مختلفی وجود دارد که متناسب با شدت بیماری یکی از روش های زیر انتخاب می شود.

عوارض برداشتن غدد لنفاوی گردن

برش انتخابی گردن برای عمل جراحی غدد لنفاوی

در این روش جراح گره های لنفاوی برخی قسمت های گردن را خارج می کند. معمولاً نواحی نزدیک به سرطان انتخاب می شوند.

برش رادیکال اصلاح شده برای عمل غدد لنفاوی گردن

این روش انواع مختلفی دارد و جراح ممکن است بیشتر غدد لنفاوی موجود در یک طرف گردن بین فک و ترقوه را بردارد. در این روش ممکن است موارد زیر برداشته شوند :

برش رادیکال برای درآوردن غدد لنفاوی گردن

در این روش کلیه غدد لنفاوی در یک طرف گردن برداشته می شود. در برش رادیکال بافت عصبی , رگ ژوگولار داخلی و عضله گردن برداشته خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل برداشتن گره های لنفاوی گردن

بعد از در آوردن غدد لنفاوی ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید و مراقبت های بعد از عمل شامل موارد زیر می باشد:

عوارض برداشتن غدد لنفاوی گردن

این اقدامات برای جلوگیری از انتشار یا بازگشت مجدد سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما برخی از عوارض جانبی برای عمل جراحی غدد لنفاوی نیز وجود دارد به دلیل اینکه ممکن است اعصاب یا ماهیچه های گردن آسیب ببیند یا از بین برود.

در آوردن غدد لنفاوی گردن

۱- عصب فرعی گردن در عمل غدد لنفاوی گلو

عصب فرعی یا Accessory nerve حرکت شانه را کنترل می کند. اگر این عصب برداشته شود فرد به سختی می تواند شانه خود را حرکت دهد و دست خود را به سمت سر بلند کند. بعد از ایجاد برش جزئی در گردن تا چند ماه ممکن است بازوی شما دچار ضعف شود. اگر جراح به طور کامل عصب فرعی را بردارد , آسیب آن دائمی خواهد بود. بنابراین باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید که برای حرکت دادن شانه و گردن به شما کمک کند. البته باید این تمرینات را به طور منظم انجام دهید که اثربخشی خوبی داشته باشد.

حتما بخوانید : راهنمای استفاده از فیزیوتراپی برای لنف ادم و درمان ورم دست و پا 

برخی از افراد علی رغم انجام تمرینات ، ممکن است یک سال پس از عمل جراحی غدد لنفاوی درد داشته باشند و به سختی بتوانند دست خود را حرکت دهند . اگر این اتفاق بیفتد ، جراح غدد لنفاوی ممکن است برای بازسازی عضلات عمل دیگری انجام دهد . اما لازم بذکر است که این عمل جراحی ممکن است برای همه مناسب نباشد.

۲- عضله جناغی پستانکی گردن

از بین بردن عضله جناغی پستانکی ( sternocleidomastoid ) معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. اما باعث می شود گردن باریک تر به نظر برسد. اگر عضله دو طرف گردن برداشته شود فرد نمی تواند سر خود را به سمت جلو خم کند. انجام فیزیوتراپی می تواند در بهبود حرکت موثر باشد.

۳- اعصاب جمجمه و نخاع در عمل غدد لنفاوی

اعصاب جمجمه و نخاع ناحیه سر و گردن را تأمین می کند. عمل غدد لنفاوی گلو می تواند به برخی از این اعصاب آسیب برساند. در صورت بروز این اتفاق عوارض زیر به وجود می آید:

۴- لنف ادم

بعد از عمل جراحی غدد لنفاوی ، ناحیه گردن متورم می شود که بعد از چند هفته برطرف می شود. اگر گره های لنفاوی در ناحیه گردن برداشته شود ، احتمال بروز لنف ادم وجود دارد.

غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی بدن ( گردش مایعات بدن ) هستند و برداشتن آنها می تواند در گردش طبیعی مایعات میان بافتی اختلال ایجاد کند و باعث تجمع مایعات در ناحیه گردن شود . بروز لنف ادم در سر و گردن می تواند باعث تغییراتی در دهان و گلو شود. به عنوان مثال باعث تورم زبان یا سایر اعضای دهان می شود.

در صورت بروز مشکلات زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید :

بعد از عمل غدد لنفاوی گردن ممکن است در ناحیه گردن لنف ادم ایجاد شود. برای درمان لنف ادم می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

حتما بخوانید : ورزش های مخصوص لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

اگر مبتلا به لنف ادم هستید ، پرستاران متخصص می توانند در مورد نحوه پیشگیری یا درمان آن به شما کمک کنند. ممکن است برای کنترل لنف ادم لازم باشد از آستین طبی و جوراب های مخصوص لنف ادم و یا بانداژهای لنف ادم مخصوص برای کاهش تورم در ناحیه موردنظر استفاده کنید. شرکت تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری برای کنترل ورم دست و پا است که ارائه دهنده محصولاتی شامل :

آستین لنف ادم تونوس الاست : دارای الیاف پلی آمید , بافتی نرم و محکم برای درمان و جلوگیری از لنف ادم

بانداژلنف ادم موبیدرم تووآن : این بانداژها دارای مکعب هایی می باشند که در تخلیه سریعتر لنف کمک بسیاری می کند و در افرادی که طولانی مدت دچار لنف بوده و تبدیل به فیبروز شده نیز تاثیر بسزایی دارد.

جوراب لنف ادم موبیدرم تووآن : این محصول جهت درمان لنف ادم در فاز نگهداری استفاده می شود، در ادامه فاز کاهش لنف ادم (Reduction) که معمولا پس از استفاده از بانداژها حاصل می شود، پوشیده می شود.

ابتلا به تورم لنفاوی می تواند ناخوشایند باشد و می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. این قابل درک است که اگر از نظر عاطفی بر شما تأثیر بگذارد یا مقابله با آن دشوار باشد . در صورت نیاز به کمک شما تنها نیستید. پزشک معالج یا پرستار شما را به یک متخصص لنف ادم معرفی می کنند.

لنف ادم یا ورم به دلیل تجمع مایع لنف در بافت زیر پوست به وجود می آید. برای کنترل و درمان لنف ادم می توانید از محصولات لنف ادم تووآن بهره مند شوید که با نووآوری در طراحی می تواند بیشترین تاثیر در کاهش تورم دست و پا داشته باشد.

عمل جراحی غدد لنفاوی گردن در کودکان

در موارد نادر ، برای درمان سرطان هایی مانند سرطان تیروئید و یا سرطان ملانوما ( melanoma ) که ممکن است در غدد لنفاوی گردن گسترش یابد ، در کودکان ممکن است عمل غدد لنفاوی گردن انجام شود.

غدد لنفاوی در کودکان

آماده سازی کودکان قبل از انجام آزمایش یا انجام جراحی می تواند اضطراب آن را کاهش دهد ، بنابراین برای انجام اقدامات لازم برای مقابله با سرطان بیشتر همکاری می کند. آماده سازی کودکان شامل توضیح درمورد اینکه آزمایش چه خواهد بود یا توضیح در مورد آنچه می بینند ، احساس می کنند ، می شنوند یا بو می کنند.

آماده سازی کودک برای جراحی بستگی به سن و تجربه آن دارد. بهتر است برای سهولت انجام جراحی و آزمایشات لازم اطلاعات بیشتری در مورد کمک به فرزندتان برای کنار آمدن با آزمایشات و معالجه کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *