مراقبت های قبل از بارداری

برای داشتن بارداری سالم مادران باید قبل از بارداری حدود سه ماه آزمایش های لازم را انجام دهند که بتوانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند. آزمایش های قبل از بارداری کمک می کند تا فرد متوجه شود آیا بدن آن برای بارداری آماده است یا نه. شما می توانید با مراجعه به پزشک پیش از بارداری از وضعیت سلامتی خود آگاه شوید و اگر بدن شما به مکمل خاصی نیاز داشته باشد , پزشک برای شما تجویز می کند و در نهایت بدن شما برای بارداری آماده می شود. لازم بذکر است که اگر عمل زیبایی بدن و یا عمل زیبایی شکم داشته اید با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای مراقبت های قبل از بارداری

مقدمات قبل از بارداری برای نوزاد و مادر فواید زیادی دارد که مادران حتما باید در نظر داشته باشند از جمله:

  • به تشخیص زودهنگام بیماری های دیابت , فشار خون و بیماری های قلبی کمک می کند و از تولد نوزاد با وزن کم یا خیلی زیاد پیشگیری می کند.
  • مقدمات قبل از بارداری از مرگ ومیر نوزاد و معلولیت جلوگیری می کند
  • با مصرف اسید فولیک قبل از بارداری از بیماری هایی مانند نقایص عصبی نوزاد جلوگیری می شود.
  • مراقبت های بارداری می تواند از عوارض بارداری مانند مرگ میر مادران جلوگیری کند

قبل از بارداری چه کنیم ؟

مراقبت های قبل از بارداری تاثیر زیادی در رشد جنین دارد. برای آگاهی از مراقبت های قبل از بارداری بهتر است به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید که بتوانید در شرایط بهتری حامله شوید و از عوارض و خطرات بارداری به دور باشید و در نهایت صاحب فرزندی سالم شوید. سه ماه قبل از بارداری انجام اقدامات زیر لازم و ضروری است :

مراقبت های قبل از بارداری

۱- تقویت اسید فولیک بدن

حداقل سه ماه قبل از بارداری باید مصرف قرص اسید فولیک را شروع کنید. مصرف اسید فولیک از هنجارهای بارداری مثل نقص لوله های عصبی در نوزادان جلوگیری می کند.

۲- مراجعه به مشاوره ژنتیک برای آگاهی از بیماری های ارثی

قبل از بارداری بهتر است از سابقه بیماری خود آگاهی داشته باشید . بیماری های ژنتیکی یکی از عوامل مهم در مرگ و میر نوزادان هستند. بهتر است اطمینان حاصل کنید که در فامیل بیماریهای خاصی مانند ناهنجاری های خونی , معلولیت , عقب ماندگی ذهنی و یا سابقه بیماری قلبی نداشته باشید.

۳- استعمال مواد مخدر را ترک کنید

اعتیاد داشتن به مواد مخدر می تواند مقدمه مبتلا شدن به بیماریهای دیگری مانند ایدز باشد که برای جنین بسیار خطرناک است . سیگار کشیدن باعث کمبود وزن نوزاد , زایمان زودرس یا حتی سقط جنین می شود. استعمال دخانیات یا حتی قلیان کشیدن می تواند در باروری تاثیر منفی بگذارد. در معرض دود سیگار قرار بگیرید ممکن است جنین دچار مشکلات ریوی شود.

خرید گن بارداری و سوتین شیردهی

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

۴- سلامت دندان ها

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است لثه ها متورم شوند و به هنگام مسواک زدن خونریزی کنند. بهتر است قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکلات لثه و دندان های خود را برطرف کنید. داشتن دندان های کرم خورده می تواند در کمبود وزن نوزاد و زایمان زودرس تاثیرگذار باشد .

سلامت دندان قبل از بارداری

۵- رژیم غذایی سالم داشته باشید

قبل از بارداری مادر باید تغذیه سالمی داشته باشد . برای داشتن بارداری سالم باید از مواد مغذی و سالم تغذیه کنید. سعی کنید موادغذایی که کلسیم فراوانی دارند مانند شیر و ماست یا پروتئین ها مانند حبوبات , آجیل و گوشت و مرغ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در این دوران بهتر است مصرف کافئین را به حداقل برسانید به دلیل اینکه می تواند تاثیر منفی در باروری داشته باشد. ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا سه می تواند در بینایی نوزاد و رشد مغز تاثیر خوبی داشته باشد اما به دلیل داشتن جیوه مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله بهترین و موثرترین روش لاغری را مطالعه کنید.

۶- داشتن وزن متعادل

داشتن وزن و قد متناسب قبل از بارداری اهمیت زیادی دارد. خانم هایی که اضافه وزن دارند باید با استفاده از روش های لاغری وزن خود را کاهش دهند. همچنین مادرانی که وزن کمی دارند نیز باید با مصرف مواد غذایی مغذی به وزن ایده آل برسند. برای آگاهی از داشتن وزن و قد متناسب شاخص BMI یا توده بدنی می تواند به شما کمک کند. داشتن BMI کمتر از ۱۸.۵ و بیشتر از ۲۵ می تواند تاثیر منفی بر باروری داشته باشد.

وزن متعادل برای قبل از بارداری

۷- تقویت عضلات

برای داشتن بدنی سالم قبل از بارداری حتما یک برنامه ورزشی را دنبال کنید. تمرینات ورزشی مثل پیاده روی , یوگا , دوچرخه سواری یا بدن سازی می تواند در تقویت عضلات موثر باشد.

۸- پیشگیری از بیماری های عفونی

قبل از باردار شدن باید به سلامت غذایی خود اهمیت زیادی دهید که به بیماریهایی که ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد مبتلا نشوید . برخی از باکتری های خطرناک از طریق خوردن غذای ناسالم , لبنیات و آبمیوه های پاستوریزه نشده به بدن منتقل می شوند و باعث سقط جنین یا حتی مرده به دنیا آمدن آن می شوند. اگر حیوان خانگی مانند گربه دارید باید از قرص های ضد انگل به آن بدهید چراکه ممکن است به عفونت توکسوپلاسموز مبتلا شوید که برای سلامت جنین بسیار خطر ناک است.

۹-کنار گذاشتن روش های جلوگیری از بارداری

برای داشتن عادت ماهیانه منظم قبل از بارداری حتما باید دوره مصرف قرص های ضد بارداری که قبلا استفاده می کردید را کامل کنید. برای مشخص کردن روزهایی از ماه که میزان باروری بیشتر باشد باید تاریخ عادت ماهیانه خود را ثبت و محاسبه کنید. حتی با استفاده از نرم افزارهای محاسبه تخمک گذاری می توانید روزهایی از ماه را مشخص کنید که در آن میزان باروری بیشتر باشد.

روش های جلوگیری از بارداری

مراقبت های قبل از بارداری دوم

اگر قصد بارداری برای بار دوم دارید یک سری اقدامات لازم وجود دارد که به توجه به آنها می توانید بارداری سالمی داشته باشید . علاوه براین اقدامات مادر باید آمادگی لازم و همچنین وضعیت سلامتی خوبی برای بارداری دوم داشته باشد. اقدامات لازم برای بارداری دوم شامل :

  • بهترین زمان برای بارداری دوم طبق نظر متخصص زنان ۱۸ تا ۲۳ ماه بعد از زایمان اول است. البته بسته به نوع سختی زایمان این زمان می تواند بیشتر باشد.
  • اگر کمتر از ۱۸ ماه از زایمان اول باردار شوید و نوع زایمان اول شما سزارین باشد امکان پارگی رحم توسط جفت در مادر وجود دارد.
  • اگر بعد از زایمان اول بلافاصله باردار شدید نگران نباشید می توانید با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی و مولتی ویتامین های بارداری دوره حاملگی سالمی داشته باشید
  • برخی از افراد ممکن است در دوران شیردهی تخمک گذاری کنند و حامله شوند بهتر است برای جلوگیری از بارداری ناخواسته از قرص ضد بارداری استفاده شود.
  • با هر بارداری فشار زیادی به ماهیچه های کف لگن وارد می شود . برای بارداری بعدی حتما ماهیچه های کف لگن را با تمرینات مناسب تقویت کنید.
  • قبل از بارداری مجدد ورزش کردن , وزن ایده آل و خوردن غذاهای مغذی و سالم را فراموش نکنید.
  • از نظر پزشکی زمان مناسب بارداری برای خانم هایی که در آخرین حاملگی خود سقط جنین داشته اند , سه ماه است. البته بستگی به وضعیت روحی مادر و پدر نیز دارد.

مراقبت های قبل از بارداری برای پسردار شدن

اگر برای شما قبل از بارداری جنسیت نوزاد اهمیت زیادی دارد راه هایی هستند که می تواند در این زمینه به شما کمک کنند. مثل نوع تغذیه , نوع خوابیدن و حتی نوشیدنی های خاصی که می تواند در تعیین جنسیت موثر باشند. اما بسیاری از پزشکان این راه ها را تایید نمی کنند. راه های پسر دار شدن قبل از بارداری شامل :

مراقبت های قبل بارداری برای پسر دار شدن

  • از ادویه و موادغذایی استفاده کنید که دارای طبع گرمی هستند.
  • در رژیم غذایی خود به میزان کافی از سدیم و پتاسیم استفاده کنید مثل تخم مرغ , گوشت و غذاهای نمکی
  • مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین انرژی زیادی به بدن می دهد بنابراین خوردن قهوه می تواند در پسر دار شدن موثر باشد.
  • برخی از مطالعات نشان دادند که نفوذ عمیق تر در حین رابطه جنسی می تواند در پسر دار شدن موثر باشد.
  • برای پسر دار شدن بهتر است که نزدیکی حتی الامکان چند روز پیش از تخمک گذاری انجام شود.
  • اگر از سایر روش ها برای پسر دار شدن نا امید شدید بهترین روش لقاح مصنوعی است.

مراقبت های قبل از بارداری برای دختر دار شدن

برخی از خانواده ها طالب فرزند دختر هستند برای دختر دار شدن نکاتی وجود دارد که اگر رعایت شوند می تواند در تولد نوزاد دختر موثر باشد. البته باز هم یادآوری می کنیم که این روش ها را برخی از پزشکان تایید نمی کنند.

  • از غذاهایی که اسیدی هستند بیشتر استفاده کنید مثل پرتقال و گریپ فروت
  • سعی کنید کمتر از سدیم و پتاسیم و غذاهای نمکی استفاده کنید
  • برای دختر دار شدن بهتر است دو یا چهار روز قبل از تخمک گذاری رابطه داشته باشید.
  • برای بالا بردن احتمال دختر دار شدن از همسر خود بخواهید قبل از رابطه دوش حمام گرم بگیرد.
  • نفوذ سطحی در رابطه جنسی برای دختردار شدن بهتر است.

راهنمای کامل مراقبت های بارداری ( قسمت دوم )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *