کرونا از نوع ویروس هایی است که به طور معمول بر دستگاه تنفسی پستانداران از جمله انسان تأثیر می گذارند. آنها با سرماخوردگی ، ذات الریه و سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) همراه هستند و همچنین می توانند روی روده تأثیر بگذارند.

كروناویروس اولین بار در سال ۱۹۳۷ از ویروس برونشیت عفونی در پرندگان ایجاد شد كه توانایی ویرانی جدی در طیور را دارد.این ویروس ها مسئول ۱۵ تا ۳۰ درصد سرماخوردگی هستند.
در طول ۷۰ سال گذشته ، دانشمندان دریافته اند که کرونا ویروس ها می توانند موش ، سگ ، گربه ، بوقلمون ، اسب ، خوک و گاو را آلوده کنند. اخیراً ، مقدمات شیوع بیماری کروناویروس در چین شناسایی شده که اکنون به سایر کشورها رسیده است.

حتما بخوانید : سلامت

این مقاله به انواع مختلف کروناویروس های انسانی ، علائم آنها ، نحوه انتقال آنها و دو بیماری خطرناک که می تواند در اثر ویروس های کرونا ایجاد شود مانند SARS و MERS , خواهد پرداخت.

حقایقی در مورد کروناویروس

ویروس کرونا چیست ؟

کرونا ویروس انسانی (HCoV) برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در بینی بیماران مبتلا به سرماخوردگی مشخص شد. دو کرونا ویروس انسانی OC43 و ۲۲۹E مسئول بخش عمده ای از سرماخوردگی ها هستند.”Corona” در لاتین به معنای “هاله” یا “تاج” است.

در بین انسانها ، عفونت بیشتر در ماههای زمستان و همچنین اوایل بهار رخ می دهد. این غیر معمول نیست که فرد در اثر سرماخوردگی ایجاد شده توسط کرونا ، بیمار شود و سپس حدود چهار ماه بعد دوباره آن را بگیرد.
این امر به این دلیل است که آنتی بادی های کرونا ویروس برای مدت زمان طولانی دوام ندارند. همچنین ، ممکن است آنتی بادی های یک نژاد کرونا برای سایر نژادها بی فایده باشد.

علائم

علائم سرماخوردگی یا آنفولانزای معمولا بین دو تا چهار روز پس از عفونت کروناویروس ایجاد می شود و به طور معمول خفیف هستند. با این حال ، علائم در افراد مختلف متفاوت است و برخی از ویروس ها می تواند کشنده باشد. علائم شامل:

کروناویروس انسانی را بر خلاف راینوویروس یا ویروس سرماخوردگی نمی توان به راحتی در آزمایشگاه کشت کرد. این امر بررسی تاثیر کرونا را بر اقتصاد ملی و بهداشت عمومی سخت می کند.

علائم ویروس کرونا

هیچ درمانی وجود ندارد ، بنابراین درمان شامل مراقبت از خود و داروهای بدون نسخه (OTC) است:

انواع

انواع مختلفی از ویروس كرونا انسانی وجود دارد از نظر شدت بیماری و اینکه تا چه اندازه می تواند گسترش یابند , متفاوت است.در حال حاضر هفت نوع كروناویروس شناخته شده وجود دارد كه می توانند انسان را آلوده كنند.انواع متداول عبارتند از :

نوع کمیاب و خطرناک ویروس شامل MERS-CoV است که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) ، و سندرم تنفسی حاد (SARS-CoV) می شود. در سال ۲۰۱۹ ، یک نژاد جدید و خطرناک کروناویروس شروع به گردش کرد ، اما هنوز برای آن نام رسمی وجود ندارد. مسئولان بهداشت در حال حاضر از آن به عنوان ۲۰۱۹ (Novel Coronavirus (2019-nCov یاد می کنند.

انتقال

تحقیقات زیادی در مورد نحوه انتشار ویروس کرونا انسانی از یک شخص به شخص دیگر انجام نشده است.با این حال ، اعتقاد بر این است که ویروس ها با استفاده از مایع ترشح شده از دستگاه تنفسی منتقل می شوند.

کروناویروس می تواند به روش های زیر گسترش یابد:

راه انتقال کرونا ویروس

افراد در ایالات متحده به احتمال زیاد در زمستان یا پاییز به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در بقیه سال همچنان فعال است. بیشتر افراد حداقل یکبار در زندگی به کرونا ویروس مبتلا می شوند.گفته می شود که توانایی جهش دهنده کرونا به گونه ای است که آن را بسیار مسری می کند.
برای جلوگیری از انتقال ، حتما در هنگام بروز علائم در خانه بمانید و استراحت کنید و از تماس نزدیک با افراد دیگر خودداری کنید. پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا استفاده از دستمال در هنگام سرفه یا عطسه نیز می تواند به جلوگیری از شیوع کروناویروس کمک کند. حتما هرگونه بافت یا دستمال استفاده شده را دور ریخته و بهداشت آن را در خانه حفظ کنید.

۲۰۱۹-nCov

در سال ۲۰۱۹ ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نظارت بر شیوع کروناویروس جدید را آغاز کردند. مقامات ابتدا این ویروس را در ووهان چین شناسایی کردند. آنها آن را در سال ۲۰۱۹ Novel Coronavirus (2019-nCov نامگذاری کرده اند.
بیش از ۱۰۰۰ نفر در چین به ویروس مبتلا شده اند. مقامات بهداشتی چندین نفر دیگر را در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان ، از جمله پنج فرد در ایالات متحده شناسایی کرده اند. در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ ، ویروس از یک شخص به فرد دیگر در ایالات متحده منتقل شد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک اورژانس بهداشت عمومی را در رابطه با ۲۰۱۹-nCov ایجاد کرده است.

برخی از افراد که برای اولین بار به ۲۰۱۹-nCov مبتلا شدند با حیوانات و غذاهای دریایی در ارتباط بودند. که در ابتدا تصور می شد كه حیوانات ویروس را به انسان منتقل می كنند. با این حال ، افراد با تشخیص جدیدتر هیچ ارتباطی با قرار گرفتن در معرض بازار ندارند و نشان می دهد كه انسان ها می توانند ویروس را به یكدیگر منتقل كند.

کرونا ویروس

در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد ویروس کرونا وجود دارد. در گذشته ، شرایط تنفسی ایجاد شده تسط کروناویروس هایی مانند SARS و MERS به دلیل تماس نزدیک ایجاد شده بودند.با این حال ، برخی از ویروس ها بسیار مسری هستند ، اما میزان سرعت انتشار کرونا مشخص نیست .

علائم افرادی که به عفونت ۲۰۱۹-nCov مبتلا هستند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است علائم کمی داشته باشد یا خیر. با این حال ، این بیماری همچنین می تواند به بیماری شدیدتر منجر شود و ممکن است کشنده باشد. علائم شایع عبارتند از:

ممکن است ۲-۴ روز طول بکشد تا فرد پس از عفونت متوجه علائم شود.در حال حاضر هیچ واکسنی برای ۲۰۱۹-nCov در دسترس نیست. با این حال ، دانشمندان همان ویروس را تکثیر کرده اند. این امر می تواند باعث شناسایی و درمان زودهنگام افرادی شود که ویروس دارند اما هنوز علائمی را نشان نمی دهند.

سارس ( SARS )

سندرم حاد تنفسی (SARS) یک بیماری مسری است که توسط کروناویروس SARS-CoV ایجاد شده است. به طور معمول منجر به ذات الریه می شود.
ویروس در نوامبر ۲۰۰۲ از استان گوانگدانگ در جنوب چین شروع شد و سرانجام به هنگ کنگ رسید. از آنجا که این ویروس به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت ، توانست مردم را در ۳۷ کشور آلوده کند.
SARS-CoV منحصربفرد است. این ویروس می تواند دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را آلوده کند و همچنین می تواند باعث گاستروآنتریت (اسهال و استفراغ) شود.

ویروس کرونا SARS

علائم SARS در طول یک هفته بروز می کند و با تب شروع می شود. در اوایل شرایط ، افراد علائمی مانند آنفولانزا ایجاد می کنند ، مانند:

ذات الریه ، یک عفونت شدید ریه ، ممکن است پس از آن ایجاد شود. در پیشرفته ترین مرحله ، SARS باعث نارسایی ریه ها ، قلب یا کبد می شود.

درطی این بیماری همه گیر، ۸،۰۹۸ مورد مبتلا به SARS با ۷۷۴ تلفات تایید شده وجود داشته است. این برابر با نرخ مرگ و میر ۹.۶ درصد است. این عارضه در بزرگسالان مسن بیشتر بود و نیمی از افراد آلوده بالای ۶۵ سال که بیمار شدند زنده نماند. سرانجام در ژوئیه ۲۰۰۳ تحت کنترل قرار گرفت.

درمان لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان با محصولات فشاری تووآن

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

مرس ( MERS )

MERS ، ناشی از ویروس کرونا MERS-CoV ، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ شناخته شد. این بیماری تنفسی شدید ابتدا در عربستان سعودی ظاهر شد و از آن زمان به بعد در سایر کشورها رواج یافت. این ویروس به ایالات متحده رسیده است و بزرگترین شیوع خارج از شبه جزیره عربستان در سال ۲۰۱۵ در کره جنوبی رخ داده است.

علائم آن شامل تب ، نفس نفس و سرفه است. این بیماری از طریق تماس نزدیک با افرادی که قبلاً آلوده شده اند گسترش می یابد. با این حال ، تمام موارد MERS با افرادی مرتبط است که اخیراً از سفر به شبه جزیره عربستان بازگشتند. MERS در ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا باعث مرگ می شود.

source:What’s to know about coronaviruses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *