رگهای عنکبوتی می توانند به رنگ آبی ، بنفش یا قرمز باشند و یا ممکن است به صورت خطوط نازک ، یا مانند شاخه ظاهر شوند. درمان های بسیاری وجود دارد که می توانند در درمان رگهای عنکبوتی موثر باشند و آنها را از بین ببرند.

رگهای عنکبوتی در پاها

در این مقاله ، علل ایجاد رگهای عنکبوتی و تفاوت آنها با رگ های واریسی بیان می شود. همچنین درمان و پیشگیری از رگهای عنکبوتی را شرح می دهیم.

برای آگاهی بیشتر بیماری واریس و روش های درمان آن را مطالعه کنید.

علل ایجاد رگهای عنکبوتی

زمانی که دریچه های داخلی رگ ها به درستی کار نکنند ممکن است رگهای عنکبوتی در پاها ظاهر می شوند. رگها خون را به قلب بازمی گردانند. برای جلوگیری از گردش خون به عقب ، رگها دارای دریچه یك طرفه هستند كه پس از عبور خون از داخل آن ، بسته می شود.

اگر این دریچه ضعیف شود یا آسیب ببیند ، ممکن است خون برای حرکت در جهت صحیح با آن مقابله می کند و در داخل ورید جمع شود. با گذشت زمان ، این امر می تواند باعث ایجاد برآمدگی رگ ها شود و در نتیجه رگهای عنکبوتی به وجود می آیند.

رگهای عنکبوتی روی صورت اغلب به دلیل ترکیدن رگ های خونی کوچک به وجود می آیند . افزایش فشار یا آسیب آفتاب می تواند باعث بروز این مشکل شود.

رگهای عنکبوتی در پاها

تفاوت رگهای واریسی و رگهای عنکبوتی

رگهای عنکبوتی و واریس در مردان و زنان اشکال مختلفی از یک وضعیت پزشکی به نام نارسایی وریدی هستند. هر دو حالت به خاطر ضعیف شدن و آسیب دیدن دریچه رگ ها در پاها ظاهر می شوند. با این حال ، هر دو علائم مختلفی دارند.

رگهای عنکبوتی معمولاً خطوط باریک و کوچکی هستند که ممکن است مسطح یا کمی برآمده باشند. آنها غالباً آبی ، قرمز یا بنفش هستند. اگرچه می توانند برخی از ناراحتی ها را ایجاد کنند ، اما بیشتر اوقات بدون درد هستند.

رگهای واریسی بزرگتر و عمیق تر از رگ های عنکبوتی هستند. همچنین ممکن است پیچ خورده به نظر برسند و معمولاً به رنگ گوشتی یا قرمز هستند.

بسته به شدت آنها ، واریس می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. از جمله :

  • درد
  • خارش
  • خون ریزی
  • ورم پاها یا مچ پا
  • احساس دردیا سنگینی در پاها

واریس ممکن است خطر ابتلا به لخته شدن خون و مشکلات گردش خون را افزایش می دهد.

حتما بخوانید : راه های درمان واریس

چه عواملی باعث ایجاد رگهای عنکبوتی می شود؟

رگهای عنکبوتی در صورت

عواملی که می تواند خطر ایجاد رگ های عنکبوتی را افزایش دهد عبارتند از:

  • ژنتیک: ۹۰ درصد افراد مبتلا به رگ های عنکبوتی دارای سابقه خانوادگی هستند.
  • بارداری: افزایش حرکت خون در بدن و وزن اضافی جنین در دوران بارداری ، فشار زیادی بر رگهای پا وارد می کند. در برخی از خانم ها رگ های عنکبوتی پس از بارداری از بین می روند ، اما امکان دارد , دائمی باشند.
  • زن بودن: تاثیر رگهای عنکبوتی در زنان بیشتر از مردان است.
  • پیر شدن: دریچه های رگ ها به مرور زمان ضعیف تر می شوند. عضلات ساق پا، که از رگهای پاها حمایت کرده و آنها کمک می کنند که خون را به سمت بالا پمپاژ کنند ، ممکن است در سنین بالا قدرت خود را از دست بدهند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن می تواند فشار بیشتری به رگ های پا وارد کند.
  • هورمون ها : کنترل هورمون ها و درمان های هورمونی برای یائسگی ممکن است خطر ابتلا به رگهای عنکبوتی را افزایش دهد زیرا استروژن می تواند دریچه های ورید را تضعیف کند.
  • نشستن یا ایستادن به مدت طولانی : زمانی که فرد به مدت طولانی در یک موقعیت قرار می گیرد , به رگهای پا فشار بیشتری وارد می شود که بتوانند خون را به سمت قلب پمپاژ کنند.
  • لخته شدن خون یا رگهای آسیب دیده : این امر می تواند به دریچه ها آسیب برساند و باعث شود که آنها به درستی کار نکنند.
  •  فشار بیش از حد در صورت: این می تواند به دلیل سرفه شدید ، عطسه یا استفراغ باشد. در برخی از خانمها به دلیل فشار آوردن به هنگام زایمان ، رگهای عنکبوتی در صورت آنها به وجود آید.
  •  آسیب آفتاب: نور ماوراء بنفش ناشی از خورشید می تواند به پوست آسیب برساند و باعث شکسته شدن رگ های خونی شود یا باعث ایجاد رگ های عنکبوتی در صورت شود.

درمان رگهای عنکبوتی

رگهای عنکبوتی به طور کلی بی ضرر هستند اما ممکن است باعث ناراحتی بسیاری از افراد شود. بنابراین ممکن است بعضی بخواهند از شر آن خلاص شوند. گزینه های مختلفی برای درمان رگهای عنکبوتی وجود دارد از جمله:

استفاده از جوراب های فشاری

استفاده از جوراب واریس با کلاس فشاری مناسب باعث بهبود جریان خون در پاها می شود. به طوریکه جوراب به رگ های قسمت تحتانی پا فشار وارد می کند و باعث می شود جریان خون بهبود یابد و از ایجاد واریس و رگهای عنکبوتی جلوگیری می کند.

استفاده از جوراب فشاری می توند در تسکین ورم پا موثر باشد و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری کند. فیلم زیر نحوه پوشیدن جوراب واریس را نشان می دهد.

انواع جوراب واریس یا فشاری به شرح زیر است :

جوراب شلواری واریس

جوراب شلواری واریس نسبت به سایر جوراب های واریس فشار کمتری به پا وارد می کنند. امکان خرید اینترنتی جوراب شلواری واریس از فروشگاه اینترنتی تب گیر نمایندگی فروش محصولات فشاری تونوس الاست وجود دارد.یکی از محصولات جوراب شلواری شیشه ای واریس است که به راحتی می توانید از آن در هر لباسی استفاده کنید. براساس قد فرد دارای اندازه های مختلف است و از لحاظ میزان فشار وارده هم کلاس های فشاری متفاوتی دارد.

جوراب واریس زیر زانو

جوراب واریس زیر زانو به مچ پا , ساق پا و در ناحیه پا فشار وارد می کند و در بهبود جریان خون موثر است. این جوراب بیشتر در فروشگاه های تخصصی و داروخانه ها در دسترس می باشد. فروشگاه اینترنتی تب گیر نماینده فروش بهترین جوراب واریس تونوس الاست با تضمین بهترین قیمت , کیفیت و اصالت کالا در تمامی سایزها می باشد.

جوراب واریس بالای زانو

جوراب واریس بالای زانو ناحیه روی پا تا کشاله ران را پوشش می دهد. این جوراب واریس با وارد کردن فشار مناسب می تواند در پیشگیری و درمان واریس و رگهای عنکبوتی موثر باشد. جوراب واریس بالای زانو تونوس الاست یا داشتن الیاف ویژه ای که دارد حساسیت های پوستی ایجاد نمی کند. علاوه براین در کلاس های فشاری مختلف تولید می شود.

لازم بذکر است که برای خرید انواع جوراب فشاری می توانید به فروشگاه اینترنتی تب گیر نمایندگی فروش بهترین جوراب واریس تونوس الاست در تمام سایزها و کلاس های فشاری مختلف با بهترین کیفیت و گارانتی اصالت و تضمین کیفیت مراجعه کنید.

اسکلروتراپی برای مسدود کردن رگهای عنکبوتی

در اسکلروتراپی یه ماده تحریک کننده به طور مستقیم به رگ آسیب دیده تزریق می شود. هنگامی که دیواره های رگ تحریک می شوند ، به هم می چسبند و از جاری شدن خون در آن منطقه جلوگیری می شود.

این روش می تواند ورم را کاهش داده و باعث کوچک شدن رگ شود. با گذشت زمان ، ورید عنکبوتی محو یا از بین می رود. برای به دست آوردن نتایج مطلوب ممکن است چندین درمان لازم باشد.

متخصصان بهداشت و درمانی که می توانند اسکلروتراپی را انجام دهند عبارتند از:

  • متخصصان پوست
  • متخصصین ورید
  • جراحان پلاستیک
  • جراحان زیبایی
  • پرستاران آموزش دیده

این متخصصان می توانند اسکلروتراپی را در مطب خود انجام دهند زیرا این عمل معمولاً به بیهوشی نیاز ندارد.

اسکلروتراپی رگهای عنکبوتی

بعد از انجام اسکلروتراپی معمولا فرد برای چند روز یا چند هفته باید از جوراب های فشاری استفاده کند. رگهای عنکبوتی بعد از این روش به تدریج از بین می روند ، اما این روند ممکن است تا ۶ هفته به طول انجامد.

برخی افراد برای خلاص شدن از رگهای عنکبوتی به درمان های متعدد احتیاج دارند.

درمان رگهای عنکبوتی با لیزر

یک متخصص بهداشت و درمان می تواند از لیزر برای درمان رگهای عنکبوتی که کوچکتر از ۳ میلی متر و نزدیک به سطح پوست هستند استفاده کند. لیزر پرتویی از نور قوی و متمرکز است که باعث لخته شدن و رقیق شدن ورید عنکبوتی می شود.درمان با لیزر نسبت به اسکلروتراپی کمتر تهاجمی است زیرا تزریق در آن وجود ندارد.

لیزر درمانی رگهای عنکبوتی با اندوونوس (EVLT)

EVLT ( Endovenous laser therapy ) روشی جدیدتر برای درمان رگهای عنکبوتی و رگ های کوچک واریس است.

درمان رگهای عنکبوتی با لیزر اندوونوس

در این روش پزشک متخصص یک برش کوچک در رگ آسیب دیده ایجاد کرده و سپس فیبر لیزری به داخل رگ وارد می کند. لیزر گرما را مستقیماً روی رگ اعمال می کند و باعث فروپاشی آن می شود. رگ ممکن است چندین ماه یا حداکثر یک سال طول بکشد تا از بین برود. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود.

آیا برای درمان و از بین بردن رگهای عنکبوتی به جراحی نیاز داریم؟

اگرچه برخی از درمان های جراحی می تواند برای درمان واریس و بیماری مزمن وریدی موثر باشد ، اما پزشکان معمولاً آنها را روی رگهای عنکبوتی انجام نمی دهند. دلیل این امر این است که رگهای عنکبوتی کوچک هستند ، بنابراین اغلب به درمان های کم تهاجمی گفته شده به خوبی جواب می دهند.

برای پیشگیری از ایجاد رگهای عنکبوتی چه کنیم؟

تغییر در شیوه زندگی و نکات مربوط به سلامتی می تواند از بروز رگهای عنکبوتی جدید جلوگیری کند یا جلوی وخیم تر شدن آنها را بگیرد. این مراقبت ها شامل:

  • ضد آفتاب : استفاده از ضد آفتاب هر روز می توانداز بروز رگهای عنکبوتی ، به خصوص در صورت جلوگیری کند . زمانی که به مدت طولانی بیرون از منزل هستید از کلاه های ضد آفتاب و لباس های پوشیده استفاده کنید.
  •  حفظ وزن سالم : داشتن وزنی متناسب به کاهش فشار روی رگ ها کمک می کند و باعث بهبود جریان خون می شود.
  •  پوشیدن جوراب های فشاری : اگر در خانواده شما سابقه رگهای عنکبوتی و رگهای واریسی وجود دارد و در مورد آن نگران هستید استفاده از جوراب واریس بهترین گزینه برای پیشگیری از آن است.
  • تحرک داشتن : از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید. هر ۳۰ دقیقه از جا بلند شوید و قدم بزنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید : لباس هایی که در ناحیه دور کمر ، پاها یا لگن خیلی تنگ باشد می تواند جریان خون را محدود کند و ممکن است خطر رگ های عنکبوتی را افزایش دهد.
  • از استفاده بیش از حد از وان های گرم و سونا خودداری کنید. گرمای بیش از حد می تواند باعث ورم رگها شود و خطر رقیق شدن و پوسیدگی رگها در پاها را افزایش دهد.
  • کم کردن مصرف الکل : نوشیدن الکل می تواند باعث برافروختگی صورت و شکسته شدن رگ های خونی در برخی از افراد شود.
  •  ورزش منظم : فعالیت بدنی می تواند به بهبود گردش خون کمک کرده و از جمع شدن خون در پاها جلوگیری کند.
  • بالا بردن پاها : بالا بردن پاها هنگام نشستن یا دراز کشیدن می تواند به جلوگیری از جمع شدن خون در پاها کمک کند.
  • استفاده از محصولات پوشش دهنده : در مواردی که ظاهر رگهای عنکبوتی نگران کننده است , بسیاری از افراد پا یا بدن خود را میکاپ می کنند که ظاهر آنها موقتا بهبود یابد و یا از محصولات برنزه نیز می توانند برای این منظور استفاده کنند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *