معرفی سرطان

تمام بدن ما از سلول ساخته شده است. سلول ها بسیار کوچک هستند و فقط به وسیله میکروسکوپ دیده می شوند. در حالت طبیعی سلول های بدن طبق قاعده اصلی تکثیر می شوند. برنامه ریزی سلولها به این صورت است که هر سلول چرخه حیاتی مشخصی دارد سلول های موجود درهرکدام از اعضای بدن ابتدا رشد کرده، سپس استراحت می کنند. مجدداً رشد کرده و بعد به حالت اولیه باز می گردند. این دوره رشد و استراحت، توسط ژنهای موجود در هسته سلولها کنترل می شود. همچنین سلولهای بدن دارای چرخه ای هستند که آغازگر فرایند مرگ سلول است. این روند رشد و مرگ منظم به سالم نگه داشتن بدن کمک می کند. اگر این سلولها در زمانی که نیاز به سلولهای جدید نیست شروع به تقسیم شدن کنند و بافت های بیشتری را تشکیل دهند باعث به وجود آمدن تومور بدخیم یا خوش خیم می شوند.

تومور چگونه ایجاد می شود ؟

سلول ها بطور منظم تقسیم شده و سلولهای بیشتری تولید می کنند تا جانشین سلول های پیر و مرده شوند و یا اینکه در بچه ها باعث رشد بدن شوند. بنابراین سلول ها به اندازه لازم زیاد می شوند، نه کمتر و نه بیشتر. در سرطان ها تکثیر و رشد سلولی بدون قاعده و قانون است. این سلولها علاوه بر رشد در منطقه اولیه ممکن است از طریق خون به ارگان های حیاتی بدن رفته و با رشد خود آسیب های جدی به این اعضا وارد نمایند و در نتیجه باعث ناتوانی و حتی مرگ بیمار شوند.

سلولها نابهنجار شده و بدون نظم وکنترل تقسیم شده و یا در زمان لازم نمی میرند، اگر سلولها در زمانی که نیاز به سلولهای جدید نیست شروع به تقسیم شدن کنند بافتهای بیشتری را تشکیل می دهند. این جرم یا توده بافتهای اضافی را تومور می نامند که می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.

برای مطالعه بیشتر مقاله روش های جراحی سرطان پستان را مطالعه کنید.

تومور خوش خیم

تومورهای خوش خیم به شکل یک دست مشت شده یا یک نارنگی کوچک است. تومورهای خوش خیم در واقع سرطان نیستند و روند تکثیر در آنها در مرحله مشخصی متوقف می شود. بافتهای دیگر را مورد تهاجم قرار نمی دهند و به دیگر اعضای بدن دست اندازی نخواهند داشت و معمولاً می توان آنها را از بدن خارج کرد.

تومور بدخیم

در صورتیکه تومورهای بدخیم که به آنها سرطان می گویند به شکل یک دست باز شده است.گاهی سلولهای بدن بدون هیچ کنترلی رشد یافته و تقسیم می شوند، به این نوع رشد سلولی تومور بدخیم یا سرطان می گویند. تومور بدخیم ویژگیهای قابل تمایز خود از بافت اصلی را از دست می دهند و ساختمان اغلب آنها غیر طبیعی است.

متاستاز تومور بدخیم سرطانی

رشد تومور بدخیم معمولاً سریع بوده به بافتها و اندامهای کناری خود حمله کرده و آسیب می رسانند. هنگامی که سلول های سرطانی شروع به زیاد شدن می کنند، به تدریج در اطراف خود، عروق خونی ایجاد می کنند و به این ترتیب سلول های سرطانی می توانند از طریق عروق خونی و یا لنفاوی به سایر قسمت های بدن رفته و تومور جدیدی را ایجاد کنند که اصطلاحاً به آن متاستاز یعنی انتشار سرطان گفته می شود. متاستاز ممکن است همزمان با تومور اولیه و یا ماه ها و سالها بعد ایجاد شود.
سرطان ها را معمولا باتوجه به محلی که از آن منشاء می گیرند، نام گذاری می کنند. سرطان بیماری مسری نیست و در هر سنی ایجاد می شود سرطان می‌تواند درهر جائی از بدن بروز کند و حتی به درون بافت دیگر انتشار یابد و یا مجددا عود کند. در بسیاری از موارد سلول های سرطانی، ویژگی های بافت اولیه ای  که از آن منشاء گرفته اند را حفظ می کنند، حتی اگر آنها از محل خود به بافت های دیگر بروند.

برای مطالعه بیشتر مقاله مراحل سرطان پستان را مطالعه کنید.

عوامل خطر ساز در ایجاد به سرطان

شواهد نشان می دهد که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی نقش مهمی در بروز سرطان دارند. سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آلودگی های ویروسی، عوامل فیزیکی و شیمیایی، عادات نادرست در شیوه زندگی می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد. گاهی زمینه ارثی و خانوادگی در ایجاد سرطان نقش دارد.

تصویر سرطان

توده های سرطانی و گلبول های قرمز

تب گیر نمایندگی فروش محصولات لنف ادم برای کنترل و درمان لنف ادم و ورم دست و پا بعد از سرطان

علایم سرطان چیست ؟

آگاهی از علائم هشدار دهنده سرطان می تواند در تشخیص زودرس این بیماری کمک کننده باشد. علائم هفت گانه زير ممکن است در بيماريهاي غير سرطاني هم پيدا مي شود ولي در صورت وجود و پيدايش هریک از آنها باید به پزشک مراجعه نمود.

تشخیص سرطان

برای تشخیص سرطان از راههائی استفاده می شود که وجود تومور را مشخص می کند. این راهها شامل مصاحبه و گرفتن تاریخچه دقیق، معاینات فیزیکی، آزمایشات رادیولوژی و سرولوژی، جراحی و سایر روشهای تشخیصی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *