هرچند در اکثر موارد از سرطان سینه به عنوان یک مفهوم کلی نام برده می شود اما باید دانست انواع مختلف سرطان سینه وجود دارند و هرکدام از آنها به نوبه خود از نظر رشد و پیشرفت در مراحل مختلفی قرار می گیرند. سرطان سینه بسته به اینکه منشا آن در مجاری یا لوبولها بوده و یا اینکه به آنسوی مجاری و لوبولها منتشر شوند انواع سرطان سینه به دو گروه اصلی طبقه بندی می شود.
۱. آنهایی که هنوز در لوبولها یا مجاری هستند ( سرطان درجا یا غیر مهاجم )
۲. آنهایی که به آنسوی مجاری و لوبولها منتشر می شوند ( سرطان مهاجم )

علائم سرطان سینه

سرطان غیر مهاجم (درجا)

سرطانی است که می تواند ازمنشا مجاری شیری و یا لوبول های ترشح کننده شیر باشد. سرطان های غیر تهاجمی، خود را در مجاری شیری یا لوبول ها محدود کرده و به دیواره مجرای شیری ، لوبولها و نقاط اطراف پخش نمی شوند. چنانچه بیماری از نوع سرطان غیر تهاجمی شناخته شود در صورت تعجیل در معالجه ، شانس حیات یا جلوگیری از باز گشت آن بسیار بالاست. سرطان درجا براساس آنکه از مجرا یا لوبول پستان منشا گرفته باشند به دو گروه سرطان مجرایی درجا و سرطان لوبولی درجا تقسیم می شوند:

سرطان مجرایی درجا

شایع ترین سرطان غیرتهاجمی پستان و پیش درآمد سرطان مجرایی مهاجم است. معمولاً نشانه های آن تنها در ماموگرافی ظاهر می شود و ممکن است در معاینه مشخص نگردد. این نوع سرطان با جراحی و گاهی با اشعه درمان پذیر است ولی اگر درمان نشود ممکن است رشد کرده و تبدیل به سرطان مهاجم شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله روش های تشخیص علایم اولیه سرطان سینه را مطالعه کنید.

سرطان لوبولی درجا

این سرطان از لوبولهای مترشحه شیر در پستان شروع می شود ولی محدود به همان لوبولها بوده و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمي‌کند و به بقیه پستان نفوذ نمی کند. به دلیل آن که سرطان لوبولی درجا ، محسوس نبوده و یا قابل لمس نیست، معمولاً به صورت غیرطبیعی در ماموگرافی ‍‍‍‍‍پستان  ظاهر می شود و عمدتاً این تغییر بافتی در طی بیوبسی کشف می شود. متخصصین معتقدند در صورت ابتلا فردی به این ضایعه ، خطر ابتلا به سرطان مهاجم در هریک از دو پستان در او بیشتر است.

سرطان مهاجم ( نفوذی )

سلول های سرطان مهاجم ، از بافت های طبیعی پستان تجاوز کرده و به مناطق اطراف حمله می کنند. این نوع سرطان جدی تر از سرطان غیر مهاجم است ، زیرا ممکن است در مسیر رشد توده های پستان  , سلولهای سرطانی از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر نواحی بدن گسترش یابند. معالجه چنین سرطان هایی معمولاً طولانی و مشکل است اما غالباً قابل میسر می باشد.

سرطان مجرایی مهاجم

این سرطان از دیواره مجرا عبور کرده و به بافت چربی اطراف پستان دست اندازی می کنند، همچنین ممکن است از راه عروق خونی و یا کانال های لنفاوی به سایر بخش های بدن نیز انتشار می یابند.

سرطان لوبولی مهاجم

سلول های سرطانی در غدد شیری درست می شود. سلول های مهاجم در این نوع سرطان، توانایی آن را دارند که از دیواره لوبول رشد و عبور کرده و از طریق کانال های لنفاوی و یا جریان خون به سایر بخش های بدن انتشار یابند.

برای آگاهی بیشتر مقاله روش های جراحی پستان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *