فرد هنگامی تب می کند که دمای بدن آن بالاتر از حد طبیعی پیش بینی شده باشد. در این مقاله با علائم ، علل و گزینه های درمانی تب آشنا می شوید. همچنین تأثیراتی که تب در دوران بارداری دارد.

علائم تب

اگرچه متوسط دمای بدن معمولا در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است ، اما در طول روز نوسان دارد. افزایش جزئی درجه حرارت لزوما به معنای تب دار بودن فرد نیست.

اندازه گیری دما را از طریق این پنج ناحیه در بدن انجام می شود :

  • زیر بغل یا پیشانی : پزشکان ۹۹.۳ درجه فارنهایت (۳۷.۴ درجه سانتیگراد) و بالاتر را تب در نظر می گیرند.
  • دهان: پزشکان ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) و بالاتر را تب در نظر می گیرند.
  • مقعد یا گوش: پزشکان ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸.۳ درجه سانتیگراد) و بالاتر را تب در نظر می گیرند.

علائم دیگر تب شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احساس سرما
  • احساس سرما و احساس گرمای متناوب
  • تعریق

علائم تب در دوران بارداری

اثرات تب بر روی جنین

برخی مطالعات نشان داده اند که تب در دوران بارداری احتمال بروز بی نظمی های مادرزادی و اوتیسم را افزایش می دهد. با این حال ، تحقیقات تا کنون بی نتیجه است.

بخش های زیر به بررسی اثرات احتمالی تب بر روی جنین در حال رشد می پردازد.

بی نظمی های مادرزادی

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، بی نظمی های مادرزادی در هر ۳۳ نوزاد در ایالات متحده ۱ نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بررسی سال ۲۰۱۴ در ۴۶ مطالعه قبلی نشان داد که تجربه تب در سه ماهه اول بارداری ممکن است احتمال تولد نوزاد با شکاف های دهان ، نقایص مادرزادی قلب و نقص لوله عصبی را حدود ۱.۵ تا ۳ برابر افزایش دهد.

با این حال ، نتایج چندین مطالعه که محققان مورد بررسی قرار داده اند ، نشان داد که شواهد کافی برای تایید هرگونه ارتباط بین تب و بی نظمی های مادرزادی وجود ندارد.

براساس CDC گزارش شده زنانی که در طی بارداری تب داشته اند ، نوزادانی به دنیا می آورند که حداقل دو برابر بیشتر دارای نقص لوله عصبی هستند. اما شواهدی که نشان می دهد مصرف دوز توصیه شده اسید فولیک ممکن است این احتمال را کاهش دهد.

با این حال ، براساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ ، شواهد بسیار اندکی برای حمایت از این ایده وجود دارد که تب مادر در احتمال بروز بی نظمی های مادرزادی نقش داشته باشد.

اگرچه به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تجربه تب در دوران بارداری می تواند احتمال بروز بی نظمی های مادرزادی را افزایش دهد ، اما تحقیقات جدید به نظر می رسد با این موضوع مغایرت دارند.

زنان باردار یا کسانی که تمایل به بارداری دارند می توانند در صورت نگرانی در مورد خطرات احتمالی با پزشک مشورت کنند.

بی نظمی های مادرزادی در تب بارداری

اوتیسم

یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۸ نشان داد بین تب مادر و اوتیسم ارتباطی وجود دارد ، به ویژه هنگامی که تب در سه ماهه دوم رخ داده باشد.

در همان مطالعه همچنین مشخص شد که تب های مکرر احتمال ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد. با این حال ، اگر خانم ها در دوران بارداری از داروهای ضد تب استفاده کنند ، احتمال ابتلای اوتیسم در جنین کمتر می شود.

آیا تب می تواند باعث سقط جنین شود؟

سقط جنین تقریبا در ۲۰٪ از بارداری ها رخ می دهد. تب لزوما باعث از بین رفتن حاملگی نمی شود ، اما می تواند نشانه عفونت باشد. عفونت ها به احتمال زیاد باعث از بین رفتن علائم بارداری و سقط جنین می شوند.

یک مطالعه ۲۰۱۵ نشان می دهد که عفونت ها می تواند باعث ۱۵٪ آسیب های زودرس و ۶۶٪ آسیب های دیررس در دوران بارداری شود. این ارقام حاکی از آن است که حتی هنگامی که یک زن در دوران بارداری دچار تب شود ، تقریبا بعید نیست که دچار سقط جنین شود.

علل تب

تب راهی برای مقابله با عفونت بدن است.

برخی از دلایل احتمالی تب عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • عفونت گوش یا تنفس
  • عفونت کلیه
  • عفونت ادراری
  • عفونت دستگاه تناسلی

علت تب در بارداری

درمان

برای درمان تب باید پزشک علت اصلی آن را تشخیص دهد. پزشک بسته به دلیل ایجاد تب داروهای مختلفی تجویز می کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر علت تب یک عفونت باکتریایی باشد ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. به طور کلی ، متخصصان سلامت اکثر آنتی بیوتیک ها را در دوران بارداری ایمن می دانند.

برای درمان تب پزشک باید علت اصلی آن را تشخیص دهد. پزشک بسته به آنچه باعث ایجاد تب می شود ، داروهای مختلفی را تجویز می کند. اگر علت تب یک عفونت باکتریایی باشد ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.به طور کلی ، متخصصان سلامت اکثر آنتی بیوتیک ها را در دوران بارداری ایمن می دانند.
با این حال ، تنها ۱۰٪ از داروهای آنتی بیوتیکی “دارای داده های کافی در رابطه با استفاده بی خطر و مؤثر در دوران بارداری” هستند. بنابراین یک پزشک باید ریسک احتمالی آن را بررسی کرده و میزان مصرف آن را تحت نظر داشته باشد.

داروهای ضد ویروسی

اگر یک زن باردار دارای علائم آنفولانزا باشد ، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. پزشک ممكن است داروهای ضد ویروسی را تجویز كنند ، كه بهتر است فرد در مدت ۴۸ ساعت پس از توجه به علائم ، آنها را مصرف كند.

داروهای ضد ویروسی

داروی بدون نسخه

زنان نباید در دوران بارداری ایبوپروفن مصرف کنند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ ، مصرف ایبوپروفن در سه ماهه دوم باعث تولد جنین با وزن کم می شود . استفاده از ایبوپروفن در سه ماهه دوم و سوم نیز با آسم همراه خواهد بود.

با این وجود ، در صورت لزوم باید استامینوفن مصرف شود. به نظر می رسد امن ترین داروی تسکین درد و تب در دوران بارداری استامینوفن است.

گفته می شود ، زنان باردار تا زمانی که لازم است برای کاهش تب باید از استامینوفن استفاده کنند.

درمانهای خانگی برای تب در دوران بارداری

داروهای خانگی مانند استراحت و نوشیدن مایعات زیاد می تواند به کاهش علائم تب کمک کند و دوره بسیاری از بیماری ها را کوتاه کند.

اسیدفولیک یک مکمل مهم قبل از تولد است ، زیرا ممکن است احتمال نقص لوله عصبی را کاهش دهد. یک مطالعه سال ۲۰۱۷ در مورد زنانی که درست قبل از بارداری و یا در اوایل بارداری به تب دچار شده اند ، نشان داد که افرادی که روزانه زیر ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف می کنند ، بیشترین شانس تولد نوزاد با نقص لوله عصبی را دارند.

با این حال ، از آنجا که بیماری در دوران بارداری می تواند جنین در حال رشد را به خطر بیندازد ، دیدن یک متخصص مراقبت های بهداشتی قبل از امتحان کردن هر نوع درمان خانگی ضروری است.

جلوگیری

اگرچه مردم همیشه نمی توانند از بروز تب جلوگیری کنند ، اما ممکن است در وهله اول خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

برخی از روش های پیشگیری عبارتند از:

  • گرفتن ضربات آنفلوانزا
  • اغلب شستن دست ها
  • در صورت امکان از افراد بیمار دور بمانید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

تب معمولا نشانه بیماری جدی نیستند ، اما تب در دوران بارداری ممکن است عوارضی ایجاد کنند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر در دوران بارداری ، به پزشک مراجعه کنید:

تب در دوران بارداری

  • عطش شدید
  • ادرار کم
  • ادرار تیره
  •  سبک سری
  • گرفتگی شدید
  • مشکل در تنفس
  • کاهش حرکت جنین

اگر شخصی به هر دلیلی نگران باشد ، باید به پزشک تماس بگیرد. همچنین اگر تب پایین نرود حتما به کمک نیاز دارید.

خلاصه

تب معمولا نشانه چیز جدی نیستند ، اما جستجوی کمک برای شناسایی علت اصلی بسیار مهم است.
برخی تحقیقات نشان داده اند که تب در دوران بارداری احتمال از بین رفتن علائم بارداری یا سقط جنین ، اوتیسم یا بی نظمی های مادرزادی را افزایش می دهد. با این حال ، داشتن تب ، این نتایج را اجتناب ناپذیر نمی کند.
در حقیقت ، تحقیقات در مورد تأثیر تب بر بارداری و جنین در حال رشد بی نتیجه بود. اگر فرد نگران باشد ، می تواند با پزشک صحبت کند.

source : What to know about fever during pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *