بیماری آرتروز به معنای التهاب مفصل است، اما این اصطلاح برای توصیف حدود ۲۰۰ بیماری استفاده می شود که مفاصل، بافت هایی که مفصل را احاطه کرده اند و سایر بافت همبند را تحت تاثیر قرار می دهند. این یک بیماری روماتیسمی است.

آرتروز چیست ؟

آرتروز یا استئوآرتریت یک بیماری  فرسایشی غضروف در مفاصل است که باعث ناکارآیی مفصل می شود و در نتیجه‌ غضروف نمی تواند کارش را درست انجام دهد. در این بیماری به مرور زمان به علت فشار زیاد به مفصل ، غضروف نازکتر و سخت تر می شود.

گرفتاری غضروف منجر به پیدایش استخوان اضافی در مفصل به نام استئوفیت می گردد. کاهش غضروف در نهایت منجر به ساییدگی دو استخوان مجاور بر روی هم می شود و در نتیجه درد شدید و کاهش دامنه حرکتی  مفاصل در بیماری آرتروز دیده می شود.‌

به طور طبیعی از سن ۲۰ سالگی فرسایش مفاصل آغاز می شود و حدود ۸۰-۷۰٪ مردم عادی علایم بالینی ناشی از تخریب را تجربه می کنند. ابتلا به آرتروز در مردان و زنان یکسان است و معمولا در سنین بالای ۴۰ سال دیده می شود.

در آقایان مسن آرتروز مفصل ران شایع تر از خانمها است و آرتروز مفصل زانو و مفاصل بین بندی انگشتان و قاعده انگشتان در خانمها شایع تر است. این بیماری معمولا خیلی آرام و طی چند سال پیشروی می کند.

اغلب در مفاصل یک طرف آغاز می شود و معمولا منجر به علائم التهابی در مفاصل نمی شود و فقط تعدادی مشخص و محدود از مفاصل را درگیر می کند.

انواع آرتروز

انواع آرتروز

آرتروز زانو چیست؟

شایع ترین مفصلی که درگیری در ان دیده می شود مفصل زانو است. این مفصل دچار تورم، بزرگی و بد شکلی می شود به طوری که پای پرانتزی ایجاد می کند در لمس مفصل سرد است.

فرد مبتلا به ” آرتروز ” نمی تواند در حالت خوابیده، پاشنه پا را به لگن برساند و یا اگر با کف دست ، مختصر فشاری روی استخوان کشکک بیاورید احساس درد خواهید داشت.

رادیوگرافی نیز می تواند در کنار سایر راهها یکی از روشهای تشخیصی مناسب باشد.

بیماری آرتروز لگن

لگنی که استئورآرتریت دارد ، شخص دقیقا در خود لگن احساس درد ندارد بلکه درد در جلوی ران یا در عقب ران در مسیر عصب سیاتیک یا در زانو یا در کشاله ران احساس می شود.

آرتروز دست

آرتروز مفاصل اغلب در مفصل بین دو بند آخر هر انگشت به وجود می آید که بر خلاف بقیه انواع آرتروزها، درد در این نوع آرتروز بسیار نادر است در ضمن امکان پیدایش برجستگی هایی در مسیر اعصاب وجود دارد که باعث تغییر شکل ناهنجار هم می شوند.

در آرتروز در مفصل بین بند اول و دوم هر انگشت مسائل ژنتیکی و ارثی نقش بیشتری دارند و خانمها بیشتر مبتلا می شوند.

آرتروز دست

آرتروز در محل اتصال انگشت شست به مچ نیز دیده می شود زیرا انگشت شست دارای تحرک نسبتا زیادی است.

بیماری آرتروز آرنج

معمولا در کارگردانی که به طور ممتد از آرنج استفاده می کنند دیده می شود. درد در این نوع آرتروز با بقیه انواع آرتروز فرق دارد. وقتی کارگران با مته در حال کار کردن هستند به علت حرکتهای ارتعاشی مته درد ندارند و بلافاصله بعد از کار دچار درد شدید می شوند.

علت بوجودآمدن آرتروز چیست ؟

هیچ علت واحدی برای انواع آرتروز وجود ندارد. علت یا علل آن بسته به نوع یا شکل آرتریت متفاوت است.

۱- وزن زیاد : چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد چون با افزایش وزن  مفاصل بزرگ باید وزن و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می شود. به قدری ارتباط وزن و آرتروز زیاد است که اگر ۵ کیلوگرم، کاهش وزن داشته باشیم به میران ۲۰٪ ار سرعت پیشرفت آرتروز کاسته می شود.

حتما بخوانید :  ۶ راه حل موثر و اثبات شده برای درمان چاقی و لاغری

۲- میزان فعالیت فرد : اگر فردی میزان فعالیت کمی داشته باشد انعطاف پذیری مفاصل در او کاهش می یابد و منجر به ضعف عضلاتی که آن مفصل را حمایت می کنند نیز می شود در نتیجه ریسک صدمه و آسیب به سلامتی را بالا می برد.

۳- استفاده بیش از حد از یک مفصل : این عامل می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را بشدت افزایش دهد. به عنوان مثال در کارگران آرتروز انگشت بیشتر دیده می شود. کسانی که رقص باله انجام می دهند ریسک ابتلای مفاصل پا به بیماری آرتروز در آنها بیشتر می شود همچنین بیماری آرتروز آرنج اغلب در تنیس بازان وجود دارد.

۴- آسیب و ضربه : آسیب به یک مفصل مثل شکستگی یا عفونت می تواند بافت غضروف را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش ریسک ابتلا به این بیماری شود. بیماری آرتروز در ورزشکاران حرفه ای که مدام در معرض ضربه خوردن هستند، بیشتر شایع است‌ . صدمات غیر ورزشی مثل تصادفات هم زمینه را برای به این بیماری مهیا می کنند.

عوامل موثر در ایجاد آرتروز چیست ؟

۵- در دوران یائسگی : در این دوران مشخصا میزان بروز آرتروز افزایش می یابد.

۶- عوامل التهابی : افرادی که به علت بعضی بیماری ها دچار التهاب مفصل هستند بعد از مدتی به علت تخریب غضروف دچار این بیماری هم می شوند.

۷- عوامل ژنتیکی : احتمال ابتلا به آرتروز در افرادی که یکی از بستگانشان به این بیماری مبتلا هستتد، زیاد است.

۸- ناهنجاری های مادرزادی استخوانی یا پوکی استخوان

گن لاغری فاجات کلمبیا یک پیشنهاد عالی برای خانم هایی است که می خواهند خیلی سریع از شر چربی های اضافه دور کمر و پهلو خود خلاص شوند. بدون رژیم غذایی و ورزش کردن !  

گن ساعت شنی اصل کلمبیا

 

خرید گن لاغری اصل کلمبیا

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی زیبایی و گن لاغری اصل با گارانتی اصالت کالا

علائم آرتروز چیست ؟

علایم آرتروز شامل موارد زیر است :

۱- درد در بیماری آرتروز

شاید مهمترین علامت بالینی درد باشد که میزان  و شدت آن در مراحل مختلف متفاوت است. درد در ابتدا خفیف است و به مرور زمان شدیدتر می شود. علت اصلی بروز درد، تحلیل و تخریب غضروف مفاصل و همچنین ساییده شدن مفاصل روی یکدیگر است.

احساس درد در افراد مبتلا معمولا با شروع حرکت و فعالیت آغاز شده و ادامه فعالیت های بدنی سبب افزایش آن می شوند. در برخی موارد، درد به حدی شدت می یابد که فرد را از انجام فعالیت و حرکت باز می دارد.

در بیماری آرتروز گاهی اوقات ممکن است درد حالت التهابی پیدا کند یعنی همراه با خشکی است. خشکی مفصل در بیماری آرتروز بعد از استراحت کوتاه مدت ایجاد می شود و معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد.

درد می تواند بعد از استفاده بیش از حد از مفصل آسیب دیده مثلا ورزش شدید و یا بعد از یک دوره بی فعالیتی طولانی مدت، افزایش یابد. اگر مفصلی دچار این عارضه شود دقیقا در همان مفصل احساس درد نخواهد داشت بلکه در نواحی اطراف آن درد احساس می شود.

به طور مثال اگر فرد در مفصل لگن دچار این بیماری باشد ممکن است در باسن، ران، کشاله ران یا زانو احساس درد داشته باشد.

۲- تورم در آرتروز

در اثر تحریک و آسیب به پرده سینوویال، مایع بیشتری تولید می شود و در نهایت انتهای استخوان رشد کرده و منجر به ایجاد استخوان نابجا در غضروف و برآمده و بزرگ شدن غضروف می گردد.

عدم توانایی حرکت ممکن است منجر به ضعف و تحلیل عضلات و گاهی افزایش وزن شود و روند بیماری را بدتر کند.

حتما بخوانید : علت ورم انگشتان دست و بهترین راه درمان ورم انگشت 

۳- تغییر شکل مفاصل

به دلیل پیدایش استخوان اضافی مفصل بزرگ و متورم می شود و با پیشرفت بیماری ممکن است پاهای در آرتروز زانو خم شدن انگشتان به یک سمت اتفاق بیفتد.

تغییر شکل مفاصل در آرتروز

۴- صدای مفاصل

در هنگام حرکت دادن صدای ترق و تروق از داخل مفصل آرتروزی شنیده می شود. در اکثر موارد این صداها در اثر گازهای است که داخل مفصل حرکت می کنند و در موارد پیشرفته ممکن است به سلب سایش دو استخوان رو به رو بر روی هم باشد.

بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز ، صبح ها هنگام برخاستن از خواب، به سختی راه رفته و در مفاصل خود احساس خشکی شدید می کنند. در موارد شدید بیماری آرتروز ، کاهش فضای بین مفصلی ایجاد شده که باعث تشدید درد و التهاب می گردد.

حتما بخوانید : پوکی استخوان؛ علایم , تغذیه و درمان پوکی استخوان 

آرتروز چگونه تشخیص داده میشود ؟

پزشک بر اساس علائم بالینی در معاینه فیزیکی و اطلاعاتی که به او داده می شود، می تواند بیماری را تشخیص دهد اما به کمک آزمایشات خونی و عکسبرداری با اشعه ایکس، تشخیص تایید می گردد.

آرتروز چگونه تشخیص داده می شود؟

درمان بیماری آرتروز

آرتروز درمان قطعی ندارد و راه پیشگیری مشخصی هم وجود ندارد. هرچه تشخیص بیماری زودتر باشد و به دنبالش درمان مناسبی انجام شود می توان علائم را تا حد زیادی کنترل کرد.

درمان بیماری آرتروز به دو دسته زیر تقسیم می شود:

داروهای شیمیایی شامل استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب است. از آنجا که مصرف داروهای شیمیایی، عوارض جانبی زیادی دارند، امروزه استفاده از داروهای گیاهی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مصرف مکملهای داروئی ، ویتامینC ، ویتامین E و سلنیوم در پیشگیری از بیماری آرتروز موثر است و افرادی که سطح پایینی از ویتامینD دارند ضایعات آرتروزی در آنها پیشرفت بیشتری دارد.

امروزه سرما درمانی به عنوان یک روش درمانی رایج برای ضایعات اسکلتی – عضلانی و کاهش درد طرفداران بسیاری دارد که توسط اغلب پزشکان، فیزیوتراپیست ها، متخصصین طب ورزشی، مربیان و ورزشکاران توصیه می شود.

در کنار درمان باید به دو موضوع توجه کرد، یکی اینکه فرد بیمار بداند که چگونه به طور صحیح از زانو ( یا هر مفصل آسیب دیده آرتروزی) استفاده کند و فشار وارد بر آن را بکاهد و ضمنا عضلات اطراف مفصل آسیب دیده را تقویت کند.

اگر این بیماری این قدر شدید باشد که مفصل را صد در صد از کار بیندازد و فقط باعث درد و رنج بیمار باشد به صلاح بیمار است که مفصل مصنوعی استفاده کند ولی تشخیص قطعی اینکه آیا باید مفصل تعویض شود یا نه به عهده روماتولوژیست است.

تعویض مفصل در آرتروز

آرتروز و فعالیت های روزمره

در حالی که هیچ درمانی برای بیماری آرتروز وجود ندارد، درمان مناسب می تواند علائم شما را تا حد زیادی کاهش دهد. علاوه بر درمان‌های توصیه شده توسط پزشکان ، می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی خود بیماری آرتروز را به راحتی مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *