زمانی که تشخیص سرطان سینه تایید شد، مرحله بندی سرطان مهم است. مرحله بندی سرطان، پی بردن به این سؤال است  که سرطان در چه وسعتی و در کجای بدن شما قرار دارد یا به عبارتی فرآیندی است که نشان می دهد، سرطان در هنگام تشخیص چه اندازه ای پیشرفت کرده است. در واقع مرحله سرطان، نشان دهنده میزان پیشرفت سرطان می باشد. مرحله تومور برای ارزیابی چگونگی رفتار سرطان و میزان ریسک بازگشت و عود آن، فاکتور پیش بینی کننده مهمی به شمار می آید.

اطلاعات در مورد مراحل سرطان پستان در انتخاب روش درمانی بسیار حائز اهمیت است زیرا هر مرحله از سرطان سینه روش درمانی خاصی دارد. هرچه سرطان در مراحل پایین تر باشد، امکان درمان بهتر فراهم می گردد. از طرفی باید توجه داشت هرچه تشخیص در مرحله اولیه باشد، درمان راحت تر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر مقاله تشخیص علایم اولیه سرطان را مطالعه کنید.

تقسیم بندی مراحل سرطان پستان به عواملی همچون اندازه و نوع توده پستان ، میزان گسترس تومور به بافت های مجاور، وجود سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی زیربغل ، متاستاز یا گسترش سلول های سرطانی  به اعضای دیگر بدن مانند کبد، مغز، استخوان یا ریه ها در زمان تشخیص بستگی دارد.

با یک جواب بیوبسی نمی توان در زمینه  مرحله بیماری، پیش آگهی و جزئیات دقیق تر آن اطلاعات جامعی را به دست آورد. مجموعه اطلاعات به دست آمده از معاینه، ماموگرافی، سونوگرافی و سایر اقدامات تشخیصی و بالاخره نتایج آسیب شناسی بیوبسی مشخص می کند چه نوع جراحی برای فرد مناسب تر است. عمل جراحی و سایر آزمایشات به دست آمده، به سایر سؤالاتتان در زمینه پیش آگهی بیماری پاسخ می دهد. سایرآزمایشات تشخیصی که ممکن است قبل و بعد از جراحی برای کمک به درجه بندی سرطان انجام شوند می تواند  شامل عکسبرداری از قفسه سینه، سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI، اسکن استخوان، PET (نقشه برداری توسط انتشار ذرات مثبت)، آزمایش های خون و… باشند که برای هر بیمار یک یا همگی آنها بنا به صلاحدید پزشک معالج درخواست خواهد شد.

مراحل سرطان پستان

عواملی که ریسک پخش سرطان و بازگشت سرطان شما را تحت تاثیر قرار می دهند، فاکتورهای پیش آگهی نامیده  می شوند که شامل اندازه تومور، انتشار به گره های لنفاوی، تهاجم میکروسکوپی در کانال های لنفی یا رگ های خونی، درجه بدخیمی تومور، سن، وضعیت گیرنده هورمون و افزایش سطح ژنHER-2  است.

برای مطالعه بیشتر مقاله روش های جراحی در سرطان پستان را مطالعه کنید.

نکته مهم این است که پس از اتمام مراحل درمانی نیز باید آزمایشات مختلفی در فواصل مشخص برای اطمینان از سرکوب دائمی بیماری انجام گردد. بنابراین عکس قفسه سینه، ماموگرافی و… بخشی از ارزیابی های شما پس از خاتمه درمان هستند و طی سالیان پس از درمان هم بایستی انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *