با شروع پریودی این درد در ناحیه زیر شکم رخ می دهد و ممکن است دو تا سه روز ادامه داشته باشد. این درد می تواند به صورت تیر کشیدن شدید یا کند بروز کند یا همراه با لرز باشد. محدوده این درد از نارحتی های خفیف تا دردهای شدید متفاوت است حتی گاهی مانع انجام فعالیت های روزانه می شود.

دردهای پریودی بیشتر در سنین کمتر از ۳۰ سال بروز می کند. در حالی که بیش از نیمی از خانم ها این درد را تجربه می کنند. حدود ۱۰ درصد هم به صورت موقتی این علایم را ندارند.

عوامل زیر می تواند در بروز دردهای پریودی موثر باشند :

  • شروع دوره قاعدگی در سنین کمتر از ۱۱ سال
  • خونریزی شدید در طول پریودی
  • چاقی و داشتن اضافه وزن
  • سیگار کشیدن یا مصرف الکل
  • فردی که تا کنون باردار نشده است.

علل دردهای پریودی

پروستاگلاندین واسط های شیمیایی در بدن هستند که می توانند با علل ایجاد دردهای پریودی در ارتباط باشند. این ماده شیمیایی در طول دوران قاعدگی , در رحم به وجود می آید. پروستاگلاندین باعث تحریک عضلات رحم می شود. میزان بالای پروستاگلاندین در خانم ها باعث ایجاد درد و انقباض بیشتری در رحم می شود. پروستاگلاندین ها همچنین می توانند عامل استفراغ ، اسهال و سردردهای هنگام پریودی باشند.

عوامل ایجاد دردهای پریودی

عوامل دیگری که می تواند باعث ایجاد دردهای پریودی شوند شامل :

  • آندومتریوز یا رشد نابجای بافت رحمی در خارج از رحم
  • فیبرومها یا آدنومیوز : رشد خوش خیم یا غیر سرطانی در رحم
  • عفونت اندام تناسلی
  • حاملگی غیر طبیعی ، مانند حاملگی خارج رحمی
  • IUD (دستگاه داخل رحمی) که برای کنترل تولید مثل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کیست تخمدان
  • باریک بودن گردنه رحم

اگر خانمی با شروع دوره قاعدگی , دردهای پریودی داشته باشد, این حالت دیسمنوره اولیه نامیده می شود. اما اگر به دلیل بیماری خاصی مثل آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن احساس درد و ناراحتی داشته باشد این حالت دیسمنوره ثانویه نامیده می شود. که بعد از درمان بیماری این دردها کاملا از بین می روند.

مرکز خرید گن بارداری و سوتین شیردهی

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

علائم دردهای پریودی

علاوه بر گرفتگی در قسمت تحتانی شکم ، خانم ها ممکن است علائم دیگری را نیز احساس کنند:

برای تسکین درد کمر می توانید از روش هایی که در فیلم زیر ارائه شده استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراقبت های خانگی باعث بهبود قابل توجه دردهای پریودی می شود. اما اگر حالت های زیر را داشته باشید حتما به پزشک مراجعه کنید:

هنگام مراجعه به پزشک چه سوالاتی در مورد دردهای پریودی پرسیده می شود؟

پزشک برای بررسی سابقه پزشکی در مورد علایم و دردهای پریودی سوال خواهد کرد. این سوالات عبارتند از:

مراجعه به پزشک برای دردهای پریودی
پزشک برای بررسی هر گونه مشکلی معاینه لگن را انجام می دهد. در صورت وجود عفونت های احتمالی پزشک برای بیمار آزمایش خون و کشت دهانه رحم را تجویز می کند.

درمان دردهای پریودی با دارو

بهترین راه برای رفع دردهای پریودی و گرفتگی دردناک قاعدگی ، مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن ، کتوپروفن و ناپروکسن که بدون نسخه در دسترس هستند و می تواند در برطرف کردن اثرات پروستاگلاندین ها موثر باشند.

روش های خانگی برای دردهای پریودی

اگر داروهای ضد التهاب گزینه مناسبی نیست و نیاز به تسکین بیشتری دارید ، راهکارهای زیر ممکن است به تسکین دردهای پریودی و سلامت به شما کمک کند :

تسکین دردهای پریودی با گرما

برای برطرف کردن دردهای پریودی می توانید یک بطری آب گرم یا پد گرمکن بر روی شکم قرار دهید. گرما باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند گرفتگی را کاهش دهد.

تسکین دردهای پریودی با گرما

گرما به شل شدن عضلات رحم و اطراف آن کمک می کند و می تواند گرفتگی و ناراحتی را برطرف کند. همچنین فرد می تواند یک پد گرمکن را در قسمت تحتانی کمر قرار دهد تا از درد کمر خلاص شود. گزینه دیگر استفاده از حمام گرم است که می تواند به آرامش عضلات شکم ، کمر و پاها کمک کند.

ورزش آرام برای دردهای پریودی

شاید ورزش کردن آخرین گزینه ای باشد که خانم ها هنگام دردهای پریودی به آن فکر کنند. اما می تواند در تسکین درد و گرفتگی موثر باشد.

ورزش های شدید در هنگام درد گزینه مناسبی نیست اما ورزش های مانند یوگا , پیاده روی و کشش ملایم می تواند به تسکین درد کمک کند. ورزش باعث افزایش آندورفین در بدن می شود که یک تسکین دهنده طبیعی درد است.

ارگاسم برای تسکین دردهای پریودی

ارگاسم یک درمان عالی برای گرفتگی قاعدگی است. شبیه به ورزش ، داشتن ارگاسم باعث ترشح مقدار زیادی اندروفین و سایر هورمون ها در بدن می شود که می تواند در تسکین درد موثر باشد و به فرد کمک کند که احساس خوبی داشته باشد.

طب سوزنی

تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی می تواند گرفتگی قاعدگی یا دردهای پریودی را تسکین دهد. این روش درمانی علاوه بر آزاد کردن اندورفین ها و کمک به آرامش فرد می تواند در کاهش التهاب موثر باشد.

تسکین دردهای پریودی با طب سوزنی

یک فرد با یک جلسه طب سوزنی نمی تواند به نتیجه برسد بلکه بعد از چند جلسه مداوم می تواند شاهد نتایج مثبت آن باشد.

ماساژ برای دردهای پریودی

گرفتن ماساژ یا ماساژ دادن شکم می تواند در شل کردن عضلات لگن موثر باشد و از گرفتگی جلوگیری کند. افراد می توانند به آرامی با روغن ماساژ ، لوسیون بدن یا روغن نارگیل محل موردنظر را ماساژ دهند.

تاثیر روغن های اساسی در تسکین دردهای پریودی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ با هدف مقایسه تسکین درد های پریودی بعد از ماساژ شکمی در دو گروه از دانشجویان دختر انجام شد. در یک گروه فقط از روغن بادام برای ماساژ استفاده کردند ، در حالی که در گروه دیگر از ترکیب روغن های اساسی شامل دارچین ، میخک ، اسطوخودوس و گلاب در پایه روغن بادام استفاده کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از روغن های اساسی در ماساژ تاثیر قابل توجهی در تسکین دردهای پریودی دارد نسبت به حالتی که فقط از روغن بادام استفاده شود. بنابراین برای ماساژ موثر شکم افراد می توانند حداقل چند قطره از این روغن ها در روغن ماساژ استفاده کنند.

چای گیاهی برای تسکین دردهای پریودی

چای های گیاهی گرم و تسکین دهنده هستند و در برخی موارد ، خود گیاهان نیز می توانند مفید باشند.

چای گیاهی برای تسکین دردهای پریودی

برخی از تولید کنندگان دمنوش های خاصی مانند بابونه ، قاصدک ، تمشک قرمز و رازیانه را به عنوان تسکین دهنده دردهای پریودی به بازار عرضه می کنند. اما شواهد کمی برای تأیید این امر وجود دارد.

تغییر رژیم غذایی برای تسکین دردهای پریودی

برخی تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. از جمله :

گرفتگی و دردهای پریودی یکی از علایم رایج دوره قاعدگی و عادت ماهانه است. در بیشتر موارد ، گرفتگی طبیعی است ، اما ممکن است درمواقعی نشان دهنده علایم جدی یا بیماری باشد.

اگر روش های درمانی خانگی در تسکین دردهای پریودی موثر نبود و یا گرفتگی آن شدیدتر شد، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *