لاغری

باریاتریک (از کلمات یونانی “baros” ، به معنی “وزن” ، و “iatrikos” ، به معنی “پزشکی”) اصطلاح جراحی است که برای کمک به شما در کاهش وزن کاربرد دارد . جراحی باریاتریک برای همه افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند توصیه نمی شود . اما اگر چاق هستید و با روش های دیگر نتوانسته اید وزن خود را کاهش دهید ، یا اگر به بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، بیماری های مفصلی و دیابت که با چاقی در ارتباط هستند , مبتلا هستید , جراحی لاغری گزینه مناسبی برای شماست.

براساس شاخص توده بدنی (BMI) وزن افراد به سه دسته وزن سالم ، اضافه وزن یا چاقی طبقه بندی می شود. شاخص توده بدنی راهی برای اندازه گیری چربی بدن است که بر اساس قد و وزن شما است :

  • شاخص توده بدنی از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن محسوب می شود.
  • شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ چاقی محسوب می شود.

آیا من برای کاهش وزن باید جراحی کنم؟

جراحی لاغری تنها به افرادی با شرایط زیر توصیه می شود :

  • چاقی شدید ( BMI بالای ۴۰)
  • BMI بالای ۳۵ و مبتلا بودن به بیماری های مرتبط با چاقی (از جمله دیابت ، درد شدید مفاصل ، آپنه خواب و بسیاری موارد دیگر) که با کاهش وزن بهبود می یابد.
  • BMI بالای ۳۰ با شرایط خاص ، از جمله نوع خاصی از دیابت یا ترکیبی از بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، آپنه خواب ، کلسترول بالا و دیابت (همچنین به عنوان “سندرم متابولیک” شناخته می شود).

جراحی لاغری

جراحان مختلف ، برنامه های کاهش وزن و شرکت های بیمه قبل از عمل جراحی الزامات متفاوتی برای تغییر در سبک زندگی (یعنی بهبود خواب ، تغذیه و فعالیت) دارند.

گاهی اوقات ، ممکن است فرد در اثر این تغییرات در سبک زندگی خود قبل از عمل ، به اندازه کافی وزن خود را کاهش دهد و تصمیم بگیرد که از این روش استفاده نکند. در موارد دیگر ، فرد ممکن است BMI خود را تا جایی کاهش دهد که کمتر از حد لازم برای جراحی باشد. بسیاری از جراحان در این شرایط جراحی لاغری را انجام می دهند ، زیرا فرد هنگام شروع برنامه ، شرایط را رعایت کرده است. با این حال ، مهم است که در مورد سیاست ها و الزامات با جراح خود صحبت کنید. پوشش بیمه ای برای جراحی های لاغری نیز براساس حامل و خط مشی ها متفاوت است ، بنابراین مطمئن باشید که مزایا و گزینه های خود را می دانید.

همچنین باید مطمئن باشید که خطرات و مزایای احتمالی جراحی لاغری را درک کرده اید. شما باید برای ایجاد تغییرات مادام العمر در نحوه غذا خوردن برای رسیدن و حفظ وزن سالم تر بعد از عمل جراحی آماده باشید. شما همچنین باید نسبت به میزان کاهش وزن مورد انتظار بعد از جراحی واقع بین باشید.

آمادگی برای جراحی لاغری

بیشتر افرادی که جراحی کاهش وزن دارند باید قبل از برنامه ریزی برای جراحی با چند متخصص ملاقات کنند. که شامل :

  • متخصص تغذیه
  • مشاور بهداشت روان
  • پزشک متخصص در مراقبت از افراد چاق
  • جراح است که جراحی لاغری را انجام می دهد (جراح باریاتریک)

آمادگی برای جراحی لاغری

ممکن است لازم باشد چندین هفته یا یک ماه قبل از عمل به این متخصصان مراجعه کنید.

  1. متخصص تغذیه بعد از عمل در مورد رژیم غذایی مناسب بعد از عمل به شما کمک می کند. یک متخصص تغذیه خوب همچنین در مورد چگونگی تهیه غذاها و خواندن برچسب های غذایی به شما اطلاعات می دهد تا بتوانید بر میزان کالری دریافتی نظارت داشته باشید. متخصص تغذیه همچنین یک برنامه غذایی می دهد تا بعد از عمل جراحی در کاهش وزن به شما کمک کند.
  2. متخصص سلامت روان به شما برای مقابله با استرس و سایر عواملی  که مانع کاهش وزن می شود , به شما کمک می کند یا شما را به سمت غذا خوردن سوق می دهد. او همچنین می تواند به شما برای ایجاد تغییر در رفتار خود که می تواند منجر به یک سبک زندگی سالم تر  شود , کمک کند.
  3. پزشک تشخیص خواهد داد که آیا قبل از عمل نیاز به آزمایش ، مشاوره یا درمان دیگری دارید یا خیر. همچنین ممکن است او در شروع یک برنامه کاهش وزن پزشکی به شما کمک کند تا بتوانید قبل از عمل مقداری وزن خود را کاهش دهید.
  4. جراح باریاتریک برای گفتگو در مورد جراحی های موجود برای درمان چاقی و جوانب مثبت و منفی هر نوع جراحی با شما ملاقات خواهد کرد. او همچنین به شما اطمینان خواهد داد که کاندیدای خوبی برای عمل هستید.
  5. شروع یک برنامه ورزشی قبل از عمل به شما کمک می کند تا از نظر روحی و جسمی برای جراحی آماده شوید ، همچنین برای کاهش وزن قبل از عمل به شما کمک می کند و این امکان را می دهد تا بعد از بهبودی برنامه ای داشته باشید که دنبال کنید.

داشتن برنامه ورزشی برای کاهش وزن

انواع جراحی برای از دست دادن وزن

انواع جراحی معده برای لاغری شامل :

  • بای پس معده
  • اسلیومعده
  • بالون معده

شما و جراحتان تصمیم می گیرید که کدام عمل جراحی برای شما مناسب تر است.

بای پس معده

بای پس معده (RYGB) ، با کاهش مقدار مواد غذایی ، کالری و مواد مغذی از غذای دریافتی ، به شما در کاهش وزن کمک می کند.برای انجام بای پس معده ، جراح با تقسیم معده و اتصال آن به روده کوچک ، یک کیسه کوچک معده ایجاد می کند که به شما کمک می کند از دو طریق وزن خود را کاهش دهید:

  1. معده کوچکترنسبت به قبل از عمل جراحی غذای کمتری در خود جای می دهد. این باعث می شود بعد از خوردن مقدار بسیار کمی از مواد غذایی یا مایع احساس سیری کنید. با گذشت زمان ، معده ممکن است کشیده شود و به شما امکان خوردن غذای بیشتری را دهد.
  2.  بدن کالری کمتری جذب می کند ، زیرا مواد غذایی بیشتر معده و همچنین روده کوچک فوقانی را دور می زند. به نظر می رسد این آرایش جدید باعث تغییر اشتها شما می شود و با تغییر در ترشح هورمون های مختلف ، نحوه هضم مواد غذایی تغییر می کند.

لاغری با جراحی معده

بای پس معده می تواند به عنوان یک عمل جراحی باز (از طریق برش بر روی شکم) انجام شود ، اما بیشتر موارد به روش لاپاروسکوپی انجام می شود که از برش های کوچکتر و ابزارهای طولانی تر استفاده می شود. هر دو روش لاپاروسکوپی و باز دارای خطرات و مزایایی هستند.

بای پس معده از میزان موفقیت بالایی برخوردار است و افراد به طور متوسط ۷۰ تا ۷۵ درصد از وزن اضافی بدن خود را در سال اول از دست می دهند. برای فردی که ۱۲۰ پوند وزن دارد ، به طور متوسط ۸۵ تا ۹۰ پوند کاهش وزن پیش بینی می شود. روند کاهش وزن به طور معمول بعد از یک تا دو سال کاهش می یابد ، در کل بعد از پنج سال میزان کاهش وزن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

اسلیو معده

اسلیو معده ، که به نام گاسترکتومی اسلیو نیز شناخته می شود ، جراحی لاغری است که اندازه معده را کاهش می دهد و آن را به یک لوله باریک تبدیل می کند. معده جدید بسیار کوچک است ، هنگام خوردن غذا کششی ندارد و هورمون گرسنگی کمتری (گرلین) تولید می شود و به شما کمک می کند با خوردن غذای کمتر احساس سیری کنید.

اسلیو معده نسبت به بای پس معده کمتر تهاجمی است زیرا نیازی به تنظیم  روده نیست و احتمال سوء تغذیه نیز کمتر است. همچنین نیازی به کاشت دائمی دستگاه ندارد.

اسلیو معده جراحی لاغری

اسلیومعده از میزان موفقیت خوبی برخوردار است و افراد طی دو سال بعد از عمل به طور متوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست می دهند. برای شخصی که ۱۲۰ پوند وزن دارد ، این به معنای از دست دادن حدود ۷۲ تا ۷۸ پوند است. همانند بای پس معده ، دنبال کردن سبک زندگی مناسب بعد از عمل اهمیت زیادی دارد. موفقیت طولانی مدت نسبت به بای پس معده تفاوت دارد.

بالون معده

بالون معده یکی از روش های جراحی لاغری است که به وسیله آن یک بالون بادی از طریق دهان و مری با استفاده از آندوسکوپ در معده شما قرار می گیرد. بالون همزمان با محدود کردن مقدار غذایی که می توانید بخورید کار می کند.

جراحی لاغری بالون معده

قرار دادن بالون به بیهوشی نیاز دارد ، اما نیازی به برش ندارد. قرار است بالون تا شش ماه در معده قرار بگیرد و برداشتن آن نیاز به روش دوم دارد. بالون معده یک انتخاب بسیار محبوب است زیرا نسبتا بی خطر است ، انجام آن آسان است و نیازی به تغییر آناتومیکی ندارد.  در شش ماه تقریبا ۲۵ تا ۳۸ درصد از وزن اضافی خود را از دست خواهید داد . بعد از برداشتن بالون ، برخی از بیماران ، اما نه همه ، قادر به حفظ کاهش وزن خود خواهند بود.استفاده از بالون معده برای کاهش وزن مورد تأیید انجمن جراحی متابولیک و باریاتریک آمریکا است.

عوارض جراحی لاغری

جراحی لاغری عوارض متفاوتی دارد. خطرات جراحی بستگی به نوع عمل جراحی و مشکل پزشکی قبل از عمل دارد. برخی از عوارض شایع اولیه جراحی (یک تا شش هفته بعد از عمل) شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • عفونت
  • انسداد یا نشت روده
  • نیاز به جراحی بیشتر

عوارض جراحی لاغری

عوارض مهم پزشکی پس از عمل می تواند شامل لخته شدن خون در پاها یا ریه ، حمله قلبی ، ذات الریه و عفونت ادراری باشد. اگرچه مرگ و میر پس از مراحل عمل ، از جمله بالون معده گزارش شده است ، اما بعید است که این اتفاق بیفتد.

در هر شرایطی ممکن است این عارضه ها اتفاق بیفتد و در صورت بروز آنها ممکن است در مراکز معتبر جراحی کاهش وزن به بهترین نحو برطرف شود. به طور کلی مراکز با تجربه در زمینه جراحی کاهش وزن دارای موارد زیر هستند:

  • پزشکان و جراحان دارای مجوز از هیئت مدیره هستند که آموزش خاصی دیده اند  و یا جراحی های بریاتریک زیادی انجام داده اند.
  •  تیمی از کارمندان پشتیبانی (متخصصان رژیم غذایی ، مشاوران ، پرستاران).
  • پیگیری طولانی مدت بعد از عمل
  • کارکنان بیمارستان تجربه مراقبت از بیماران کاهش وزن  را دارند. این شامل پرستارانی است که بیماران بلافاصله بعد از عمل تحت مراقبت آنها قرار می گیرند و متخصصان بیهوشی که تجربه مراقبت از بیماران دارای اضافه وزن را دارند.

لاغری و تناسب اندام در مرکز خرید گن لاغری ساعت شنی اصل کلمبیا

تب گیر، نمایندگی فروش گن فاجات Fajate کلمبیا مرکز خرید انواع گن بعد از جراحی , زیبایی و لاغری با گارانتی اصالت کالا

مراقبت های بعد از جراحی لاغری

شما باید در بیمارستان بمانید تا اینکه پزشک در زمان مناسب شما را مرخص کند (به طور متوسط ، یک تا سه روز). اگر داروی ضد درد برای شما تجویز شود , رانندگی نکنید. هرچه زودتر تمرین و ورزش را شروع کنید. بیشتر مراکز کاهش وزن در طراحی یک برنامه ورزشی به شما کمک می کنند.

مراقبت های بعد از جراحی لاغری

هنگامی که در خانه هستید ، خوردن و نوشیدن آنچه که پزشک و متخصص تغذیه توصیه می کند اهمیت زیادی دارد. بعد از عمل به طور مرتب به پزشک ، پرستار و متخصص تغذیه خود مراجعه کنید تا سلامت ، رژیم و کاهش وزن خود را کنترل کنید. شما قادر خواهید بود که به مرور زمان مقدار غذا خود را به آهستگی افزایش دهید . مراقبت های بعد از عمل جراحی لاغری شامل :

یادگیری گوش دادن به بدن می تواند چندین ماه طول بکشد تا بدانید چه زمانی گرسنه اید و چه زمانی سیرهستید. ممکن است غذاهایی را که قبلا دوست داشتید را دوست نداشته باشید و ممکن است میل به غذاهای جدید پیدا کنید. این می تواند برای برخی افراد یک روند ناامید کننده باشد ، بنابراین اگر مشکل دارید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

رژیم غذایی جراحی لاغری

بعد از عمل معمولا بین یک تا دو سال نیاز به کاهش وزن است. پس از رسیدن به وزن هدف خود ، برخی از افراد برای برداشتن پوست اضافه از بدن ، به ویژه در ناحیه شکم ، جراحی پلاستیک (به نام “کانتورینگ بدن”) انجام می دهند.

قبل از اینکه تصمیم به جراحی کاهش وزن بگیرید ، باید برای داشتن زندگی سالم متعهد بمانید. این شامل دنبال کردن تیم مراقبت های بهداشتی ، ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته و داشتن یک رژیم غذایی معقول است. بعد از جراحی کاهش وزن می توان عادات جدید غذا خوردن و ورزش را دشوار کرد و برای رسیدن به اهداف خود باید سخت تلاش کنید. لازم است به یاد داشته باشید که عمل جراحی تنها ابزاری برای کاهش وزن است که تنها در صورت استفاده صحیح از آن نتیجه خواد داد.

بهبودی بعد از عمل جراحی و کاهش وزن می تواند استرس زا و عاطفی باشد و داشتن حمایت  خانواده و دوستان بسیار مهم است. همکاری با یک مددکار اجتماعی ، درمانگر یا گروه پشتیبانی می تواند در فراز و نشیب های مختلف به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *