بیماری پاژه پستانی چیست ؟

بیماری پاژه پستانی یکی از بیماری های نادر پستان است که حالت شایعی از سرطان سینه است که در ابتدا تغییرات پوستی نوک پستان به صورت ضایعات اگزمایی مرطوب یا خشک بروز می کند و احتمال دارد به تدریج به هاله قهوه ای رنگ اطراف نوک پستان و پوست گسترش پیدا کند و به صورت یک توده خود را نشان دهد.

این بیماری به خصوص در صورتی که در مراحل اولیه  یعنی زمانی که تنها علامت موجود یک ضایعه خارش دار پستان است، تشخیص داده شود از بهترین نوع سرطان سینه است. بیماری پاژه سینه غالبا نشان دهنده کارسینوم مجرائی درجای نوک پستان است که در این صورت پیشاگهی بسیار مطلوب است ولی ممکن است حالت تهاجمی هم داشته باشد. مردان هم ممکن است مبتلا به بیماری پاژه شوند، اما این امر بسیار نادر است.

پاژه سینه

علائم بیماری پاژه پستان

بیماری پاژه از بیماری های نادر پستان است که می تواند نوک سینه را درگیر کند و ممکن است بر روی نوک سینه هم تاثیر بگذارند. علایم پاژه پستان عبارتند از:

  • همراه با خارش
  • ترشحات همراه با خون
  • نوک سینه مسطح یا فرورفته
  • سوزش
  • قرمزی
  • سفتی نوک پستان
  • پوسته پوسته نوک پستان
  • ضخیم شدن پوست سینه

گاهی نوک پستان به سمت داخل فرورفتگی پیدا کند یا ترشحاتی در نوک پستان دیده شود. این یکی از بیماری های نادر پستان است که اغلب در سنین بالا و ۵۰ سالگی بروز می کند و معمولاً یک طرفه و با محدوده ای مشخص است. بیماری پاژه سینه ارتباطی با پاژه استخوانی ندارد.

در صورت ایجاد هر گونه تغییری در پوست سینه , برآمدگی و یا احساس خارش و سوزش در سینه که بیشتر از ۱ ماه ادامه داشته باشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

لازم بذکر است که بیماری پاژه پستانی علت مشخصی ندارد و می تواند به عنوان یک بیماری مستقل در نوک سینه بروز کند و یا طبق تحقیقات ممکن است به علت سرطان مجرای پستان به وجود آید. در این مورد سلول های سرطانی از طریق مجاری شیر به نوک سینه و اطراف آن منتقل می شوند.

تشخیص بیماری پاژه پستانی

از آنجا که علائم بیماری پاژه شبیه بعضی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است تشخیص آن ممکن است دشوار باشد و گاهی تا مدتها تشخیص به تعویق ایجاد می افتد. بنابراین اگر ضایعه ای خارش دار در نوک پستان بعد از دو هفته به درمان دارویی پاسخ ندهد، باید به پزشک بیماری های پستان مراجعه گردد تا در صورت صلاح دید آزمایشات تشخیصی شامل موارد زیر انجام گردد.

ماموگرافی: از نظر بررسی احتمال وجود سرطان سینه در زیر نوک و هاله پستان انجام می شود. اگر در ماموگرافی علایم سرطان نشان داده نشود برای بررسی دقیق تر پزشک ام آر آی تجویز می کند. نحوه انجام ماموگرافی را در فیلم زیر قابل مشاهده است.

آزمایش سلول شناسی برای بیماری های نادر پستان : این کار به دو طریق انجام می گردد

الف: در این روش با یک وسیله ظریف نوک تیز، نوک سینه به آرامی خراش داده می شود. سلول های حاصل از این خراش، بر روی لام جمع آوری می شود و پس از رنگ آمیزی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گردد.

ب: در این روش ناحیه ای از نوک پستان مبتلا بر روی یک لام شیشه ای فشار داده می شود. سلول هایی که از ضایعه جدا می شود تحت آزمایش میکروسکوپی قرار می گیرد.

نمونه برداری در بیماری های نادر پستان : تشخیص قطعی با نمونه برداری امکان پذیر است. نمونه برداری با بی حسی موضعی انجام می گیرد و طی آن قطعه کوچکی از نوک پستان و هاله اطراف آن در قسمت مبتلا، برداشته می شود و در زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

برای تشخیص درست بیماری پاژه پستان از بیوپسی نوک سینه استفاده می شود. بپوپسی انواع مختلفی دارد :

  • بیوپسی گوه ای : در این روش با استفاده از چاقوی مخصوص جراحی قطعه کوچکی از بافت سینه برداشته می شود.
  • بیوپسی پانچ : در بیوپسی پانچ با استفاده از ابزار برش دایره ای به نام پانچ مقداری از بافت سینه برداشته می شود.
  • بیوپسی سطحی با استفاده از اسلاید شیشه ای با ایجاد خراش بر روی سطح پوست مقداری از سلول های سطحی پوست برداشته می شود.
  • بیوپسی تراشیدنی : لایه بالایی پوست با استفاده از ابزاری مخصوص یا تیغ برداشته می شود.

پیشاگهی بیماری پاژه پستانی

طبق مطالعات از زمان بروز ضایعه اولیه نوک پستان تا زمان ظهور سرطان در زیر آن، حدود یک تا دو سال طول می کشد. بنابراین در صورتی که بلافاصله بعد از بروز ضایعه اقدامات تشخیصی و درمان صورت گیرد، ممکن است سرطان ایجاد نشده یا در مراحل اولیه باشد که در این صورت صد در صد علاج می شود.

درمان بیماری پاژه سینه

برای درمان این بیماری های نادر پستان از روش ماستکتومی , برداشتن غدد لنفاوی و یا شیمی درمانی و پرتودرمانی تجویز می شود. با انجام جراحی معمولا تعداد توده موجود در سینه مشخص می شود. طبق مطالعات انجام شده عمل جراحی بدون برداشتن نوک سینه و هاله اطراف آن برای درمان بیماری پاژه پستان یک گزینه موثر است. البته در مواردی که توسط ماموگرافی توموری در سینه تشخیص داده نشود و یا توده قابل لمسی در سینه وجود نداشته باشد. اگر سلول های سرطانی به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد در این موارد عمل برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل انجام می شود.

گره های لنفاوی نگهبان در زیر بغل برای بیماری های نادر پستان

در فیلم زیر تشخیص گره های لنفاوی زیر بغل در سرطان سینه را می توانید مشاهده کنید.

  1. جراحی : عمل جراحی نخستین اقدامی است که باید انجام گردد. طی عمل جراحی در صورتی که توده سرطانی موجود نبوده، نوک پستان و هاله اطراف آن خارج می گردد و اگر سرطان محدود به یک ناحیه کوچک پستان باشد، نوک پستان و هاله اطراف آن همراه با توده و مقداری از بافت سالم برداشته می شود. در مواردی که توده به وجود آمده پیشرفته بوده و یا سرطان در داخل پستان گسترش یافته باشد، به احتمال زیاد پستان برداشته شود.
  2. شیمی درمانی: اگر در غدد لنفاوی زیربغل که حین عمل جراحی خارج شده اند، سلولهای سرطانی یافت شوند، شیمی درمانی انجام خواهد شد.
  3. رادیوتراپی : اگر دربررسی غدد لنفاوی زیربغل وجود سلولهای سرطانی، محرز شود پرتو درمانی یرای ناحیه زیر بغل ضروری به نظر می رسد. اگر جراحی با حفظ پستان باشد، پرتو درمانی برای کاهش خطر بازگشت سرطان در آن پستان، انجام خواهد شد.
  4. هورمون درمانی : تومور حاوی گیرنده های استروژنی برای رشد خود به این هورمون نیاز دارد. در هورمون درمانی پزشک با تجویز داروهایی که خنثی کننده اثرات هورمونها هستند، از رشد تومور بدخیم جلوگیری می کند.

برای آگاهی بیشتر مقاله جراحی سرطان پستان و غدد لنفاوی زیر بغل را مطالعه کنید.

هدف از انجام  شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی آن است که احتمال بهبودی کامل بیمار را افزایش دهند و خطر بازگشت سرطان را درپستان و یا سایر نواحی بدن کاهش دهند.

سرطان پستان عفونی یا التهابی

سرطان پستان عفونی یکی از بیماری های نادر پستان است که باعث قرمزی در برگیرنده تمام پستان و افزایش دمای پوست می شود. سرخی پوست می تواند به طور تناوبی باشد. در این بیماری، سلول های سرطانی مهاجم ازمیان عروق لنفاوی پستان عبور می کنند ، مجاری لنفاوی را مسدود کرده و با مسدود کردن این عروق موجب توقف در تخلیه مایع لنف می شود و به جای اینکه به صورت یک غده رشد کنند بدون ایجاد تورم مشخص یا توده قابل لمس در بافت پستان گسترش می یابند و باعث التهاب، تورم و قرمزی پوست پستان می شوند. از آنجا که علائم این نوع سرطان بیشتر شبیه علائم بیماری های التهابی و عفونی پستان است و در اغلب موارد ممکن است با التهاب یا عفونت های پستان که به علل مختلف از جمله شیردهی یا ضربه ایجاد می شود اشتباه شود، برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می گردد. نکته حائز اهمیت این است که اگر بیماری با تشخیص عفونت پستان، آنتی بیوتیک مصرف می کند در صورتی که به درمان آنتی بیوتیکی جواب ندهد، هرگز نباید بدون تجویز پزشک دوره های بعدی آنتی بیوتیک را شروع نماید و لازم است جهت بررسی های تکمیلی و تشخیص قطعی به پزشک متخصص بیماری های پستان مراجعه کند. البته لازم نیست قبل از مراجعه به پزشک و مشخص شدن تشخیص قطعی نگران باشید.

پستان عفونی و التهابی

علائم سرطان سینه عفونی یا التهابی

علائم بیماری سرطان سینه عفونی شامل:

  • قرمزی پوست پستان در یک ناحیه یا تمام مناطق آن
  • تغییر در ظاهر پوست به شکل پوست پرتقالی
  • افزایش ناگهانی ضخامت پوست پستان
  • فرورفتگی نوک پستان همراه با ترشح پستان
  • کبودی
  • خارش
  • افزایش حرارت پوست پستان
  • درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیربغل یا بالای استخوان ترقوه است.
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن
  • درد و سوزش هنگام تغذیه کودک از شیر مادر
  • تغییر رنگ پوست به قرمز , کبودی یا بنفش

باید توجه داشت که این علائم در بیماری های خوش خیم پستان هم مشاهده  می شوند که در صورت بروز هریک از آنها، جهت بررسی باید به پزشک مراجعه شود.

تشخیص سرطان سینه عفونی

تشخیص اولیه معمولاً براساس علامتهای ظاهری بیماری و یا عدم پاسخ آن به درمان های معمول عفونت شامل آنتی بیوتیک هاست. احتمال دارد گرفتن عکس ماموگرافی در این شرایط دشوار باشد. در ماموگرافی، افزایش تراکم پستانی در مقایسه با ماموگرافی های قبلی  مشاهده می گردد که به عنوان یک یافته مشکوک در نظر گرفته می شود که در این صورت، جراح قطعه کوچکی از پوست  پستان و بافت زیر آن را از طریق نمونه برداری تحت بی حسی موضعی بر می دارد و سپس نمونه جهت آزمایش ارسال می گردد.

درمان سرطان سینه عفونی

در درمان این نوع سرطان، برای اینکه سلولهای سرطانی موجود در پوست پستان از بین رفته، توده کوچکتر شده و احتمال گسترش آن به داخل قفسه سینه بعد از جراحی کاهش یابد، ابتدا شیمی درمانی انجام می شود. وقتی ضایعه پستان توسط  شیمی درمانی کوچک شد، عمل جراحی انجام می گردد و بعد از آن بنا به صلاحدید پزشک متخصص سرطان شناسی، مجدداً شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *